hitfm

ASCULTA RADIO ORION PE HITFM.RO

PROBLEMA PENSIILOR ŞI MINCIUNILE TUTUROR GUVERNELOR DIN 2013 PÂNĂ ÎN 2018 - Ziarul Apulum
Actualitate, Financiar, Social, Stirea Ta, Stiri, Stiri Aiud, Stiri Apuseni, Stiri Blaj, Stiri Cugir, Stiri Ocna Mures, Stiri Sebes, Stiri teius

PROBLEMA PENSIILOR ŞI MINCIUNILE TUTUROR GUVERNELOR DIN 2013 PÂNĂ ÎN 2018

”Problema pensionarilor din România este relevantă asupra activități de legiferare, dar și pentru modul cum se aplică legea adată aprobată de puterea legislativă în România. În acest sens am să mă refer la cea mai importantă prevedere a legii care-i privește pe pensionari, anume creșterea anuală a valorii punctului de pensie.

În sprijinul afirmațiilor ulterioare ale mele am să încep prin citarea art.102 din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, lege în vigoare și care ar trebuie respectată, dar care din nefericire nu s-a aplicat în niciun an de la intrarea în vigoare a acestui articol, respectiv 01.01.2013. iată ce spune legea.

Art. 102. – (1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, valoarea punctului de pensie este de 732,8 lei. 

*) – Art. 102 alin. (2)-(6) intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2013 (n.n. – a se vedea art. 193 alin. (2)

*) Prin derogare de la prevederile art. 102 alin. (2), in anul 2015 valoarea punctului de pensie se majoreaza cu 5% si este de 830,2 lei.

(2) Valoarea punctului de pensie se majoreaza anual cu 100% din rata medie anuala a inflatiei, la care se adauga 50% din cresterea reala a castigului salarial mediu brut realizat.

(21) Incepand cu anul 2013, indicatorii prevazuti la alin. (2), utilizati la stabilirea valorii punctului depensie pentru anul urmator, sunt cei definitivi, cunoscuti in anul curent pentru anul calendaristic anterior, comunicati de Institutul National de Statistica.

(3) In situatia in care unul dintre indicatorii prevazuti la alin. (2) are valoare negativa, la stabilirea valorii punctului de pensie se utilizeaza indicatorul cu valoare pozitiva.

(4) In situatia in care indicatorii prevazuti la alin. (2) au valori negative, se pastreaza ultima valoare a punctului de pensie.

(5) Incepand cu anul 2021, valoarea punctului de pensie se majoreaza anual cu 100% din rata inflatiei, la care se adauga 45% din cresterea reala a salariului mediu brut, realizate pe anul precedent. Procentul din cresterea reala a salariului mediu brut, luat in considerare la majorarea anuala a valorii punctului de pensie se reduce gradual cu cate 5% in fiecare an.

(6) Incepand cu anul 2030, valoarea punctului de pensie se majoreaza anual cu 100% din rata inflatiei realizata pe anul precedent.

Conform prevederilor acestui articol, anual punctul de pensie se majorează cu 100% din rata anuală a inflației, iar până în 2020 inclusiv cu 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut. Începând cu 2021 la majorarea anuală cu 100% din rata inflației se adaugă un procent care scade anual cu 5%, din câștigul salarial mediu brut, astfel ca incepând cu 2030 se majorează doar cu rata anuală a inflației.

Această prevedere avea scopul de a preveni indepărtarea prea mult a valorii punctului de pensie de câștigul salarial mediu brut.

Din nefericire pe fondul deficențelor majore în actul guvernării, a nerespectării prevederilor unei legi organice, a făcut ca valoarea punctului de pensie să reprezinte tot mai puțin din câștigul salarial mediu brut realizat. În acest sens am să exemplific.

Evoluția valorii punctului de pensie 

EVOLUȚIA VALORII PUNCTULUI DE PENSIE

ÎNCEPÂND CU 1 APRILIE 2001

AnulLunaValoarea punctului de pensie

 (lei)

2001Aprilie

Iunie

Septembrie

Decembrie

1.597.232

1.693.066

1.762.482

1.885.856

2002Martie

Iunie

Septembrie

Decembrie

1.999.008

2.098.959

2.161.928

2.252.729

2003Ianuarie

Martie

Iunie

Septembrie

Decembrie

2.265.701

2.345.001

2.408.317

2.472.138

2.584.775

2004Ianuarie

Martie

Iunie

Septembrie

2.625.000

2.705.040

2.759.141

2.869.507

2005Ianuarie

Iulie

2.955.592

295,5

2006Ianuarie

Septembrie

Decembrie

323,1

339,3

396,2

2007Septembrie

Noiembrie

416

541

2008Ianuarie

Octombrie

581,3

697,5

2009Aprilie

Octombrie

718,4

732,8

2010Ianuarie732,8
2011Ianuarie732,8
2012Ianuarie732,8
2013Ianuarie762,1
2014Ianuarie790,7
2015Ianuarie830,2
2016Ianuarie871,7
2017Ianuarie

Iulie

917,5

1.000

2018Ianuarie

Iulie

1.000

1.100

Castigul salarial mediu brut lunar pe total economie in anii 1991 – 2018 **)– lei/salariat –

 IanuarieFebruarieMartieAprilieMaiIunieIulieAugustSeptembrieOctombrieNoiembrieDecembrie
19914.7694.6865.2867.6059.3319.73910.24710.21811.42112.21513.42314.771
199216.24115.89719.37319.70422.25824.46225.22325.02629.41530.47936.15241.430
199335.24136.99347.13948.74965.13675.49385.79195.93695.730102.550119.666131.742
1994131.763135.944144.802163.283162.842169.322185.453201.440200.572206.849216.546261.516
1995221.542225.337237.595261.530260.567268.096286.008301.451297.092314.003328.034374.183
1996332.480322.808341.708397.781384.590386.425442.991456.841453.856500.012509.114590.717
1997531.226596.267668.518795.296754.570774.559835.061871.591933.9521.046.6911.083.9941.265.671
19981.102.4611.087.8241.197.0751.334.4271.263.9561.322.4761.402.9091.402.3171.433.1031.476.6371.506.3301.756.071
19991.569.5631.583.5181.768.9441.864.7221.835.5051.910.8342.020.1782.035.6982.040.7252.080.9232.222.3692.559.796
20002.263.2122.276.6212.488.5622.838.3642.676.0612.789.0472.848.6942.908.6692.989.8393.115.1283.349.6113.975.929
20013.621.6653.411.9983.717.2754.321.7484.174.6794.280.6334.436.3264.449.5184.424.0244.534.1304.719.7325.299.736
20025.144.7894.778.5195.091.0655.585.3605.329.0695.327.1305.498.5285.469.5865.404.0705.570.7955.704.6746.521.579
20036.520.2666.054.1296.338.8616.885.5346.521.4416.476.1576.721.8556.647.8566.763.8826.873.6807.021.2318.068.932
20048.006.3087.483.9528.065.8138.292.7658.008.2108.035.9158.125.7098.101.0248.214.0788.392.7668.677.8419.733.512
2005*)95187592097394294495796396597410171121
2006110010171101112011091112112211221148115512131481
2007123212641364138713611377140213951411147115221730
2008163715431623175117041738 1769 1728 1751179518442023
20091839 1863 1922 1930 1855 1887 1901 18451860188118662023
2010196719402074197319621951186818461846184619002067
2011196319442056206620082026202720052017200820542209
2012202220282126214021092140214721172122213921732343
2013213821442231229122262219225922192223223222782430
2014225022472356239523282334237823312349235824122582
2015240823952529256425002516256325152541259426592930
2016268826932829287928532874287528742898291830053257
2017316831083256329132883313332932903305332734303662
201841434128448845124494 4527 4510     

O să vă mai plictisesc cu câteva cifre pentru a înțelege reau credință și voință a politicienilor. În legea anuală a bugetului asigurărilor sociale de stat la un articol este definit câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea acestui buget și care ar fi putut fi folosit la calculul valorii punctului de pensii conform prevederilor art.102, alin. (2-6) din legea 263/2010-privind sistemul unitar de pensii publice.

Doresc să le enumăr din 2012 încoace cu articol și acea valoare de care am vorbit mai sus, astfel; legea 294/2011 art.17, -2117 lei pentru 2012; legea 6/2013 art,16 -2223 lei pentru 2013; legea 340/2013, art.16 -2298 lei pentru 2014; legea 187/2014, art.16,-2415 lei pentru 2015; legea 340/2015, art.15,-2681 lei pentru 2016; legea 7/2017, art 16, -3131lei pentru 2017, legea 3/2018, art.15, -4162 lei pentru 2018. Aceste cifre nu sunt aleatorii, ci se bazează pe date de la Institutul Național de Statistică.

Un calcul facut pe baza acestor date ne arată că aplicând prevederile art.102 din legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice în integralitatea lui valoarea punctului de pensie ar fi trebuit să aibă următoarele valori; 2013-814,1 lei față de 762,1 lei cât a fost această valoare în 2013; 2014-880,2 lei față de 790,7 lei; 2015-968,2 lei față de 830,2 lei; 2016-1142,7 lei față de 871,7lei; 2017-1413,5 lei față de 917,7 lei în ianuarie și respectiv 1000 lei din iulie; 2018-1929,0 lei în loc de 1000 lei în ianuarie și respectiv 1100 lei din iulie 2018.

Pentru a nu fi contestat de cei de la pensii am făcut și calculul riguros exact al câștigului salarial mediu brut pe anii 2011-2017 și rezultatele le voi prezenta mai jos.Am plecat de la valoarea punctului de pensie de 732,8 pe 2012. Creșterea pe 2013 trebuia să fie de 80,3 lei deci 732,8+80,3=813,1 lei. Cei 80,3 sun suma a 29,3 lei rezultat din inflație și 51 lei din creșterea câștigului salarial mediu brut în România și care este publicat de INS în tabelul de mai sus. În continuare am să prezint doar cifrele, iar dumneavoastră veți înțelege cum ați fost păcăliți 6 ani. Din nefericire guvernanți și-au permis să nu respecte legea sau să aprobe legi de prorogare a aplicării articolului respectiv, ca în 2015. Şi acum sumele. 2014-813,1+53,5+28,6=895,2lei; 2015-895,2+60+39,5=994,7lei; 2016-994,7+99,5+41,5=1135,7 lei; 2017-1135,7+154,5+45,8=1336,0 lei; 2018-1336,0+222,5+45,8=1604,3 lei. Așa cum am spus prima cifră din sumă este pensia din anul anterior, a doua creșterea ce rezultă din cresterea câștigului salarial mediu brut, iar a treia creșterea datorată inflației.

Diferența dintre prima variantă și a doua este determinată de diferența din 2017, unde am utilizat media de 3313 lei față de 4162 lei și bine înțeles efectul este cel din calcul. Dar această cifră, dacă se aplică legea, va fi corectată de media din 2018 care pe primele 7 luni este de 4400 lei iar diferența de 1087, adică o creștere a punctului de pensie cu 543,5 lei, ajungând la 2147,8 lei.

Consider că guvernanții nu trebuie să se preocupe să ne mintă în legătură cu valoarea punctului de pensie, ci să acționeze pentru creșterea numărului celor angajați care să fie plătitori ai asigurărilor sociale. Casa Națională de Pensii trebuie să calculeze valoarea punctului de pensie, iar ministrul împreună cu premierul să se străduiască să asigure fondurile necesare. Este o meschinărie de neiertat că se laudă fiecare guvern cu mărirea valorii punctului de pensie, dar această mărire nu respectă legea. Ce am păți noi pensionarii dacă nu ne-am plăti obligațiile față de stat?

Modificările dese ale legilor privind sistemul de pensii publice este de un fariseism maxim al politicienilor, deoarece fiecare lege a afectat valoarea punctului de pensie și deci venitul pensionarilor. În acest sens voi exemplifica prin prevederile Legii 19/2000-privind sistemul de pensii publice și alte drepturi de asigurări sociale, care la art 80, alin.(3) stabilește că ,,Valoarea punctului de pensie determinat conform prevederilor alin.(1) sau (2) nu poate fi mai mic de 37,5% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat începând cu 1 ianuarie 2008, respectiv de 45% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat începând cu 1 ianuarie 2009.

Un calcul ne arată că în 2013 valoarea punctului de pensie trebuia să fie de 1000,3 lei, obținut prin înmulțirea salariului mediu brut pe 2012, 2223 cu 45% stabilit de lege, nu 732,8 lei cât a fost punctul de pensie. Pe orice variantă legală am merge, valoare punctului de pensie trebuia să fie mult mai mare, iar gargara pe acest subiect arată neputință, nu preocupare pentru viața oamenilor în vârstă.

O altă defecțiune a tuturor legilor privind sistemul public de pensii, neajuns care îi afectează pe toți pensionarii, îl reprezintă modul de calcul al numărului punctelor de pensii. Împărțirea la cifra 12 a sumei punctelor anuale de pensie duce ca la final punctajul să fie obținut prin împărțirea la un număr mai mare decât al lunilor lucrate, ceea ce are drept consecință diminuarea acestora. Un exemplu vă vor lămuri. Dacă aveți salaril mediu pe economie și lucrați într-un an doar 6 luni, atunci în loc să acumulați un punct în acel an, acumulați doar 0.5 puncte, care în economia generală a calculului pensiei pierdeți 15 lei. Dacă în viața activă aveți sincope în angajare, pierderea va fi mai mare. Din nefericire pe art. din legea 19/2000 care prevede acest lucru s-a pronunțat și Curtea Constituțională, care a decis că articolul respectiv este constituțional. Nu înțeleg unde a văzut judecătorii curții constituționalitatea, având în vedere că se fură din dreptul bănesc al viitorilor pensionari.

Cred că asociațiile pensionarilor, parlamentul României să se aplece cu seriozitate asupra stabilirii unor reguli care să nu mai fie la cheremul guvernului să le modifice când vrea.”

 

(acest material a fost transmis la redacție de către fostul senator Nicolae Dobra, din Sebeș)

Distribuie Acum

20 noiembrie 2018

About Author

Cititorul


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scrie-ne pe Messenger
Loading...