Actualitate, Social

Modificările aduse Codului Rutier

foto: realitatea.net
foto: realitatea.net

Noua forma a Codului Rutier este supusă dezbaterii publice conform calendarului asumat inițial de către inițiator. În urma dezbaterilor care au avut loc, MAI prezintă o variantă modificată și îmbunătățită.
Proiectul MAI este generat de interesul de a-i proteja mai bine pe cetățeni, fie ei conducători auto sau pietoni. De aceea, ministerul condus de Radu Stroe dorește un dialog real în societate pe tema modificărilor propuse, pentru a se calibra corect efortul legiuitorului de a atinge tocmai obiectivul prevenției și descurajării încălcării regulilor.

În urma dezbaterilor publice, MAI prezintă o formă în care, de exemplu, neacordarea priorității de trecere pietonilor nu mai este inclusă în clasa a V-a de sancțiuni, ci în clasa a III-a și se penalizează cu 6-8 puncte și amendă între 480-640 lei, cu suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile.

Nerespectarea semnificației culorii roșii a semaforului nu va mai fi sancționată cu clasa a VI-a (125 la 200 puncte amendă—10.000-16.000 lei amendă) și cu suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioada de 2 ani. În noua formă, această abatere va fi sancționată cu clasa a III-a de sancțiuni (6-8 puncte—amendă 480-640 lei) și suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile.

În privința conducerii sub influența băuturilor alcoolice și a neopririi la trecerea la nivel cu calea ferată, în ultima formă se propune ca aceste abateri să fie sancționate cu amendă din clasa a V-a (de la 21 la 50 puncte—amendă 1680-4000 lei) și cu aplicarea suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 180 de zile.

În plus, se propune ca dacă prin săvârșirea acestor fapte nu au existat victime, dacă instanța de judecată sau, după caz, procurorul a dispus și aplicarea unei sancțiuni administrative, suspendarea să se dispună pentru o perioadă de 120 de zile.

În plus, atunci când instanța de judecată sau, după caz, procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale, achitarea ori încetarea procesului penal (pentru una din următoarele situații: lipsește plîngerea prealabilă a persoanei vătămate, autorizarea sau sesizarea organului competent ori alta condiție prevăzută de lege, necesară pentru punerea în mișcare a acțiunii penale, a fost retrasă plîngerea prealabilă ori părțile s-au împăcat ori a fost înlocuită răspunderea penală) permisul se suspendă:

1. pentru o perioadă de un an în caz de accident de circulație cu deces sau vătămarea corporală, pentru nerespectarea culorii roșii a semaforului

2. pentru o perioadă de 2 ani în cazul de accidentul de circulație cu deces sau vătămarea corporală din cauza conducerii sub influența băuturilor alcoolice, conducerea unui autovehicul pe una din căile autostrăzii în sens opus, depășirea de către conducătorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime sau nerespectarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată.

De asemenea, o nouă modificare introdusă în ultima formă a proiectului menționează că, în cazul în care conducatorul auto săvârșește o nouă faptă de același fel dintre cele expres menționate (de ex.: conducere sub influența băuturilor alcoolice, depășirea unor limite de viteză, neacordare de prioritate pietonilor) într-un interval de 3 ani de la data expirării ultimei perioade de suspendare a dreptului de a conduce autovehicule, perioada de suspendare se majorează cu echivalentul perioadei de suspendare prevăzută pentru fapta respectivă.

De foarte mult timp, o modificare a Codului Rutier era necesară, dar întotdeauna o astfel de inițiativă a fost tergiversată, iar fostele guvernări s-au ferit să-și ia responsabilitatea unor măsuri tranșante.

Potrivit statisticilor Ministerului Afacerilor Interne, în anul 2012, din totalul de 26.927 accidente rutiere soldate cu victime, pe fondul vitezei, neacordării priorității pietonilor angajați regulamentar în traversare sau consumului de băuturi alcoolice au fost produse 10.513 accidente (39,04%) soldate cu 805 persoane decedate (39,46%), 3.994 persoane rănite grav (54,48%) și 10.125 persoane rănite ușor (39,94%).

În momentul în care există nenumărate accidente, trebuie să devină o chestiune de siguranță a cetățeanului român să fie protejat printr-o legislație relevantă.

Modificările aduse vizează punctual aspectele cele mai importante rezultate în urma analizelor făcute la nivelul MAI. Astfel, s-a luat în considerare faptul că, în marea lor majoritate, cauzele producerii accidentelor rutiere sunt imputabile în primul rând conducătorilor auto și constau în viteză excesivă, oboseală, consum de alcool, neatenție, neacordarea priorității în trafic, coroborate cu o necunoaștere a reglementărilor în domeniul circulației pe drumurile publice.

Biroul de presa PNL Sibiu

O modificare a Codului Rutier era necesară de mai mult timp, dar mai mereu o asemenea inițiativă a fost tergiversată, iar fostele guvernări s-au ferit să-și ia responsabilitatea unor măsuri tranșante. Ministrul liberal Radu Stroe a decis să își asume acest proiect spinos, dar important pentru societate, deoarece statisticile arată că este nevoie de o abordare nouă în ceea ce privește legislația rutieră.

Referitor la modificările care vizează Codul Rutier, putem spune că acestea erau necesare. Noua formă a Codului este supusă dezbaterii publice conform calendarului asumat inițial de către inițiator. Proiectul MAI este generat de interesul de a-i proteja mai bine pe cetățeni, fie ei conducători auto sau pietoni. De aceea, ministerul condus de liberalul Radu Stroe dorește un dialog real în societate pe tema modificărilor propuse, pentru a se calibra corect efortul legiuitorului de a atinge tocmai obiectivul prevenției și descurajării încălcării regulilor.

Statisticile anului trecut arată un total de 26.927 accidente rutiere soldate cu victime. Cauzele cele mai frecvente au fost: viteza excesivă, neacordarea priorităţii pietonilor angajaţi regulamentar în traversare sau consumul de băuturi alcoolice. Între aceste accidente, un număr de 10.513 (39,04%) au fost accidente grave, soldate cu 805 persoane decedate, 3.994 persoane rănite grav şi 10.125 persoane rănite uşor. Iată de ce era imperios necesară o revizuire a Codului Rutier, în sensul luării unor măsuri care să prevină tragediile de pe șoselele din România. În momentul în care există numeroase accidente, trebuie să devină o chestiune de siguranță a cetățeanului român, ca acesta să fie protejat printr-o legislație relevantă.

Modificările aduse Codului Rutier vizează punctual aspectele cele mai importante rezultate în urma analizelor făcute la nivelul MAI. Astfel, s-a luat în considerare faptul că, în marea lor majoritate, cauzele producerii accidentelor rutiere sunt imputabile în primul rând conducătorilor auto şi constau în viteză excesivă, oboseală, consum de alcool, neatenţie, neacordarea priorităţii în trafic, coroborate cu o necunoaştere a reglementărilor în domeniul circulaţiei pe drumurile publice.

Un alt aspect urmărit de ministrul liberal Radu Stroe este ca, prin modificările aduse, să fie redusă birocraţia prin simplificarea procedurilor administrative legate de înmatricularea vehiculelor, asigurând cetăţenilor servicii de calitate, transparente şi cât mai puţin costisitoare. Toate aceste modificări vizează situaţii a căror reglementare nu poate fi amânată.

Prof. Adrian SIMION, Purtător de cuvânt PNL Alba

Distribuie Acum

Comentarii

Comentarii

24 septembrie 2013

About Author

Ziarul Apulum


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scrie-ne pe Messenger
Loading...