Actualitate, Reportaje & Anchete

Ciugudul, Berghinul şi Daia Română au primele drumuri agricole asfaltate din România

foto: adevarul.ro
foto: adevarul.ro

Noi avem, condiţii că la oraş şi poate chiar mai bune, pentru că aici e linişte şi aer curat„. Asta ne-a spus o femeie din Ciugud, când am întrebat-o dacă e mulţumită cu traiul ei într-un sat aflat la câţiva kilometri de reşdinţa judeţului. Şi într-adevăr, comună Ciugud, a demonstrat, prin primarul Gheorghe Damian, că dacă există voinţa, se pot face lucruri mari.

Prin lucruri mari se poate înţelege şi faptul că, după Alba Iulia, comună Ciugud are cele mai multe fonduri europene atrase în judeţul Alba. Şi asta se poate vedea cu ochiul liber, dacă traversezi comună. Dar peste toate, performanţa o constituie asfaltarea, cu bani europeni, a primului drum agricol din ţară.

Drumul comunal care traversează dealul şi leagă Şeuşa de Daia Română uşurează acum viaţa a sute de oameni, care nu mai sunt nevoiţi să ocolească zeci de kilometri ca să ajungă acolo unde au treabă.

Beneficiare a două proiecte cu valori de peste 2,5 milioane de euro, finanţate de Uniunea Europeană din Fondul European de Dezvoltare Rurală, Măsura 125 din PNDR, comunele Ciugud şi Berghin, prin intermediul Asociaţiei Intercomunitare de Dezvoltare Ciugud – Berghin şi comună Daia Română au reuşit ceea ce probabil pentru mulţi ar părea ceva de domeniul fantasticului raportat la infrastructură existenţa în România: transformarea a peste 26 de kilometri de drum agricol în adevărate drumuri de exploa tare europene.

Investiţia a fost structurată în două proiecte separate deoarece valoarea maximă a fondurilor alocate de UE pentru modernizarea de astfel de drumuri nu permitea că proiectul să fie depus de o asociere între cele două comune.

Deocamdată sunt finalizate tronsoanele ce asigură legătura pe relaţia Limba – Straja, Ciugud – Limba şi Ciugud Strajă pe o lungime de 16 km iar pe relaţia Ciugud – Daia Română sunt puse la punct ultimele detalii tehnice.

Principalele beneficii ale acestor drumuri vor fi accesul mai uşor al agricultorilor la suprafeţele agricole (în zonă sunt peste 1.500 de hectare de teren arabil) fără a mai fi nevoie a se deplasa cu utilajele agricole pe drumurile naţionale şi judeţene, unde pot provoca aglomerări în trafic; drumurile scurtează timpul de deplasare între localităţile din aceste comune şi nu în ultimul rând deservesc câteva ferme agricole şi facilitează accesul mai multor agenţi economici în zonă.

Calitatea drumului este una foarte bună şi deja unii locuitori din aceste comune au început să-l folosească. Păstrând proporţiile, drumul poate fi numit o „mică Transalpină”.

Este primul drum de exploataţie agricolă, pe înţelesul tuturor drum de câmp asfaltat, finanţat din Programul de Dezvoltare Rurală.

De fapt, sunt două proiecte în valoare de 2,5 milioane de euro, unul ADI Ciugud-Berghin şi unul pe comună Daia Romană.

Rezultatul final al acestui proiect sunt 26 de kilometri de drum asfaltat, 26 de kilometri de drum care deservesc peste 1.500 de ha de teren arabil dar care deservesc totodată cateve ferme de oi, de vaci, fermă piscicolă, de melci, câteva firme din zonă.

Şi ce este şi mai important, sunt 26 de km de drum asfaltat care leagă între ele trei comunităţi.

Paradoxal, în România de azi, când nu avem asfalt în multe străzi din oraşe, ce să mai vorbim de mediul rural, aici în aceste trei comune s-au asfaltat drumurile de câmp.

Este un pas spre normalitate, spunem noi, pentru că este normal să fie aşa că în ţările din UE, care au asfalt până la uşa fermei.

În România, dacă pretindem că suntem membri ai UE trebuie să avem asfalt şi în câmp.

Totodată, aceste drumuri scurtează foarte mult comunicarea şi legătura între cele trei localităţi şi ce este mai important, descongestionează circulaţia pe drumurile judeţene şi naţionale din împrejurimi„, a declarat primarul comunei Ciugud, Gheorghe Damian.

Emanuel Jilinschi

Distribuie Acum

27 iunie 2013

About Author

Ziarul Apulum


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *