Zile de sărbătoare la Teatrul de Păpuşi PRICHINDEL

Zile de sărbătoare la Teatrul de Păpuşi PRICHINDEL

Micii Muschetari ITeatrul de Păpuşi PRICHINDEL Alba Iulia sărbătorește miercuri 20 martie, începând cu ora 10.00,  Ziua Mondială a Teatrului pentru Copii si Tineret iar joi, 21 martie 2013 de la ora 10,00 în parteneriat cu Biblioteca Judeţeană LUCIAN BLAGA Alba sărbătorește Ziua Mondială a Teatrului de Animație și Ziua Mondială a Poeziei.

 În cadrul acestor evenimente va fi prezentat spectacolul MICII MUȘCHETARI, regia Teodora Popa. Spectatorii prezenți în sală în cele două zile vor avea ocazia să stea de vorbă cu actorii teatrului care le vor prezenta scena și păpușile din spectacol.

  Totodată Biblioteca Județeană Lucian Blaga Alba îi va premia cu diplome și cărți pe copiii participanți la concursul de poezie organizat cu această ocazie.

Partenerii evenimentelor sunt: BIBLIOTECA JUDEȚEANĂ LUCIAN BLAGA ALBA, UNIMA ROMÂNIA și ASSITEJ ROMÂNIA. Evenimentul este deschis publicului.

Teatrul e acum în zi aniversară! Un prilej de bucurie nu doar pentru teatrul albaiulian ci și pentru întreaga planetă. Faptul că la nivel mondial se sărbătorește teatrul e un mesaj ce afirmă că o societate complexă și modernă nu poate exista fără această formă de artă. Ne bucurăm că teatrul există și ne face mereu mai bogați prin mijloacele lui de expresie atât de variate. Ne ajută să înțelegem mai bine lumea, viața, omul … e o oglindă care reflectă trecutul, prezentul dar și viitorul posibil. Depinde de noi ce direcție alegem! Haideți să ne bucurăm împreună, veniți la teatru, spectacolul vă așteaptă!„, a declarat Ioana Bogățan, manager.

UNIMA este fericită să vă prezinte Mesajul internațional pentru Ziua internațională a teatrului de marionete 2013. Anul acesta am invitat un renumit muzician Italian, maestrul Roberto de Simone, care este, în egală măsură, autor, regizor și mare specialist în tradiția napoletană a Guaranttella și Pulcinella. Acestă alegere vine în urma unei vizite pe care eu și Dadi Pudumjee am făcut-o la Roma și Neapole, ca urmare a invitației conducătorilor UNIMA Italia și, care ne-a dus și la Acerra, locul de naștere al lui Pulcinella, unde ni s-a decernat titlul de Ambasadori ai Muzeului Pulcinella. Mulțumim directorului și echipei Muzeului Pulcinella pentru onoarea pe care ne-au făcut-o. Vă invităm să vizitați acest minunat muzeu.

Cunostem cu toții influența imensă a personajului Pulcinella în lumea marionetei, evoluția lui gradată sub diferite forme și aspecte în cultura diferitelor țări. Textul Maestrului vă va permite să pătrundeți în inima propriei culturi napolitane și vă va sensibiliza legat de dimensiunea muzicală și ritmică pe care trebuie s-o aibă fiecare maestru marionetist.

Arta noastră este unică și în plină efervescență. Pe 21 martie sa sărbătorim Marionata! Să fim conștienți că unele forme tradiționale sunt pe cale de dispariție și au nevoie de o protecție crescută.  Astfel, neapole și împrejurimile sale ne oferă un exemplu de urmat: transmiterea tradiției se face de o manieră respectuoasă și fortifiantă între profesori și elevi de peste 500 de ani.

Jacques Trudeau

Secretar General UNMA

 

Roberto de Simone

Regizor și muzicolog Italian, interesele sale antropologice sunt prezente în lucrări precum: Fiabe campane (1993). A lucrat și ca musician și regizor, în colaborare cu Nuova campagnia di canto popolare. A fost director artistic (1981-1987) al Teatrului San Carlo din Neapole și a pus în scenă numeroase opera. Numit în 1998 academician la Santa Cecilia, a obținut apoi și titlul de Cavaler în arte și litere al Președintelui Franței. În 2003, a primit premiul Roberto Sanseverino.

Ziua mondială a teatrului de animație- 21 Martie 2013

Mesaj  Roberto de Simone

Prima mea intalnire cu Pulcinella vine din negura memoriei mele;din primele zile ale copilăriei  când Pulcinella era in imaginația oricărui copil napoletan. Puteai să-l întâlnești pe străzi, în coșurile magnifice ale vânzătorilor ambulanți de jucării sau pe tarabele pentru sărbătorile de Sfântul Iosif,Epifanie sau Piedigrotta,unde jucăriile tradiționale erau expuse la vânzare.Printre acestea, se afla și un Pulcinella mic, montat pe un car și cu o tijă, care bătea mecanic din mâinile ce aveau talgere din alamă. Mai era și o altă jucărie, foarte răspândită compusă dintr-un con din carton  roșu. În interior era inserată o trompetă prevăzută cu o pivetta cu care se putea interpreta referenul unei tarantele tradiționale. Din acest manej mai făcea parte un mecanism dintr-un fir de fier introdus in con și acționat de un copil, făcea să urce și să coboare o marionetă cu capul lui Pulcinella și a cărui cămasă albă era lipită de marginea circulară a conului. Evident că, jocul cu aluzie sexuală al mișcării dădea personajului nostru o semnificație falică, întărită și de alte manifestări tradiționale.

Și, în sfârșit, Pulcinella apărea în poezii, cântece pentru copii, în basme: deci aparținea tesăturii ireale a tradiției, astfel că mai intîi  se sesiza funcția inițiatică și , mai apoi, profunda semnificație emblematică și misterioasă.

La toate astea a contribuit și Teatrul itinerant de marionete Guarattelle, unde apărea marionetele fantastice ale lui Pulcinella, Teresina (iubita lui), câinele, Moartea, călăul și alții care jucau in Piazza del Gesu, la San Domenico Maggiore, la Porta Capuana, magnetizând fețele nostre de copii ce stăteam cu gurile căscate ca să primim mărturisirea de credință a Bibliei noastre onirice.

Vocea lui Pulcinella

Puè puè puè puè puè

puere puè puè.

Apari Teresa

Apari in balcon

Să asculti un cântec.

Pot spune că, chiar în repertoriul tradițional al teatrului Guaranttella se pot găsi personaje și scheme ce par împrumutate din tradiția iudaică, spaniolă,a teatrului roman sau chiar al celui grec. Termenul de guaranttella este versiunea dialectală a termenului bagattella (lucru de mică importanță) și derivate de la Bagatto,una dintre cărțile majore în tarot, a cărui origine cabalistică a fost vehiculată în elemente și povești deseori prezentate în repertoriul și canavaua teatrului Guaranttella.

Am să închei printr-o declarație amară pe care am înregistrat-o prin vocea ultimului artist napoletan de la Guaranttella, fidel vechii tradiții, care se numește Nunzio Zampella, mort premature, care avea în ADN-ul său toți cromozomii artei lui Pulcinella și care la întrebarea cât de important este pivetta pentru un marionetist, a răspuns așa:

ZAMPELLA: “E crucială! Arta marionetei nu este ușoară.Mânuirea poate fi simplă, dar mimica e muzicală, mișcarea e muzică. Lucrul cel mai dificil este vocea dublă, adică să știi să alternezi vocea natural cu cea artificial, folosind pivetta. Marionetistul trebuie să fie capabil să reproducă toate vocile: femeia, jandarmul, călugărul, Pulcinella, vocea câinelui, chia și pe cea a Morții. Dar oricare ar fi inepția pronunțată, în spectacol trebuie să aibă ritm. Asta este, de fapt, adevărata forță a Guaranttellei: mișcarea este ritm, cuvintele sunt muzică.” (21 iunie 1975)

  • Marioneta Pulcinella, creată pe la 1620 a inspirat zeci de personaje din teatrul european care au știut să distreze publicul și să le dea un spațiu de libertate.

Vă doresc tuturor, de pe toate cele 5 continente o Zi mondială a teatrului de animație fabuloasă!

ZIUA MONDIALA A TEATRULUI PENTRU COPII SI TINERET

20 MARTIE 2013 – Yvette Hardie (presedintele ASSITEJ in 2011-2014)

Yvette Hardie este Presedintele ASSITEJ (Asociatia Internationala de Teatru pentru Copii si Tineret) pentru 2011-2014. Este producator de teatru, regizor, profesor si scriitor care activeaza in lumea teatrului si a spectacolului, cu un interes special pentru teatrul pentru publicul tanar. Ea a initiat lansarea ASSITEJ Africa de Sud in 2007 si conduce organizatia si ca Director National. A fost Director de Festival al Festivalului de Marionete si Teatru Vizual “Out The Box” 2011. A produs premiatul spectacol al Colonnades Lab, “Adevarul in traducere”, care a fost vizionat de peste 55000 de spectatori din intreaga lume. In prezent este producator al turneelor internationale ale Mother to Mother, impreuna cu Thembi Mtshali-Jones. Ca regizor, proiectele recente includ “Ogreling” de Suzanne Lebeau, care a castigat premiul Standard Bank Ovation la Festivalul National de Arte in 2011, si “Pentru ca sunt Jack?” de Mike van Graan. Este de asemenea vicepresedinte al Arterial Network SA.

Care e importanta teatrului in vietile copiilor si tinerilor?

S-a scris mult despre valoarea artei și se lucreaza intens in toata lumea pentru studierea efectelor pe care arta le are asupra copiilor, prin studii in neurostiinte, neuro-educatie, psihologia dezvoltarii si domenii conexe. Dar oricat am incerca sa contorizam impactul activitatii noastre, exista de asemenea un nivel la care impactul artei asupra publicului ei ramane un mister care nu poate fi cuantificat. Intalnirea unica si profunda a piesei de teatru cu publicul intr-un anumit timp si spatiu este cea care face teatrul atat de imprevizibil si interesant.
Mi-a fost recent adusa aminte zicala “Poti sa numeri semnintele dintr-un mar, dar nu poti numara merele dintr-o samanta”. Impactul pe care-l are experienta teatrala asupra copiilor si tinerilor este imposibil de masurat cu exactitate, dar cred ca are potentialul de a contine nenumarate “mere”. Pieter-Dirk Uys, un celebru actor si scriitor din Africa de Sud, care lucreaza cu copiii defavorizati din micul sat Darling, povesteste despre o excursie a copiilor in oras. Conducea autobuzul de-a lungul drumului care iesea din sat, urcand un deal, cand a observat ca baietelul care statea pe scaunul de langa el devenea tot mai incordat. In momentul in care au ajuns in varful dealului si baietelul a putut vedea drumul intinzandu-se in fata lui si marea in departare, a exclamat cu uimire si usurare: “Deci e mai mult!”. Cred ca aceia dintre noi care fac teatru pentru copii si tineret o fac pentru un motiv anume – de a trezi in fiecare copil intelegerea faptului ca, intr-adevar, exista “mai mult”. Si mai mult. Si mai mult.

Asa ca atunci cand facem teatru pentru copii si tineret, semanam de asemenea un potential nemasurabil si oferim iminenta descoperirii a “mai mult” – mai multa bucurie, rasete, curiozitate, constientizarea brusca, schimbarea de perceptie, lacrimi de empatie, sentimentul de uimire si de absorbtie profunda. Mai mult din ceea ce inseamna sa fii viu.

Alaturati-va noua in sarbatorirea Zilei Mondiale a Teatrului pentru Copii si Tineret 2013 prin campania “Du astazi un copil la teatru”. Cine poate numara merele din samanta pe care o veti planta?

ZIUA MONDIALA A TEATRULUI PENTRU COPII SI TINERET

20 MARTIE 2013 – Michael Morpurgo

 

Michael Morpurgo a scris peste o suta de carti si a castigat numeroase premii. In 1976, Michael si sotia lui Clare au infiintat organizatia caritabila Ferme pentru Copiii din Oras, care are ca scop combaterea lipsei experientelor traite de copiii din zone urbane. In 1999 au primit premiul MBE (Membru al Ordinului Imperiului Britanic ) pentru munca lor in crearea acestor ferme si in 2006 Michael a primit OBE (Ofiter al Ordinului Imperiului Britanic).  Romanul sau Calul de razboi a fost adaptat intr-un spectacol de mare succes si extrem de apreciat de critica, si intr-un film regizat de Steven Spielberg. Michael este un campion neobosit al cartilor pentru copii si a fost “Laureat al copiilor”. Iubit de copii, profesori si parinti deopotriva, Michael Morpurgo a castigat Premiile Whitbread, Smarties, Circle of Gold, Premiul Carti pentru Copii si a fost de patru ori pe lista scurta pentru medalia Carnegie (sursa: Lovereading4Kids.co.uk)

Shakespeare a scris “Piesa este capcana..”. Si avea dreptate, dar nu in totalitate! Povestea este capcana, iar piesa este cea mai puternica modalitate de a o spune. Am descoperit zilele trecute de ce. Am mers sa cunosc noua distributie a spectacolului “Calul de razboi” (o carte care a fost si ecranizata). In jurul meu, in timp ce spuneam povesti despre Devon, agricultura si Primul Razboi Mondial, erau in jur de 40 de actori care se reuneau pentru prima oara sa faca o piesa. Deci nu eram o persoana care spune o poveste (cum fac de obicei), dar o mare companie care isi punea inima, sufletul si toata energia emotionala, intelectul si talentul actoricesc, pentru a crea un spectacol care sa hipnotizeze si ingrozeasca, sa faca publicul sa rada, sa-l miste pana la lacrimi. Fiecare reprezentatie (si vor juca pentru zeci de mii de copii si tineri), se vor stradui s-o faca de neuitat.

Puterea teatrului, fie ca se adreseaza tinerilor sau batranilor, zace in conlucrarea dintre povesti si idei, actori (si cei din culise, desigur) si cel mai important, in public – cu totii facem piesa impreuna, o traim impreuna, combatem neincrederea impreuna, uniti in acelasi demers imaginativ.

Pentru tineri, a veni la teatru pentru prima oara are un efect electrizant, cu totul convingator. Este pe viu, in fata ochilor lor, povestea, spectacolul, muzica, lumina, miscarea, sunetul, actorii. O astfel de experienta poate schimba vieti tinere. Ne informeaza si ne imbogateste pe noi toti.

Comentarii

Comentarii

Fara Comentarii

Lasa un raspuns