Scăderea preţului petrolului şi aprecierea Leului lasă loc ieftinirii carburanţilor

Scăderea preţului petrolului şi aprecierea Leului lasă loc ieftinirii carburanţilor

foto: business24.ro
foto: business24.ro
foto: business24.ro

Preţul petrolului Brent, relevant pentru Europa, a fost pe un trend ascendent de la începutul anului curent şi până la finele primei jumătăţi a lunii februarie, când a înregistrat maximul pe anul în curs; apoi, petrolul a intrat pe un trend puternic descendent, coborând de la aproape 120 USD pe baril până la cca 96-97 USD, în ultimele zile ale săptămânii curente, atingând astfel minimul ultimelor nouă luni.

Petrolul a marcat în februarie o scădere de cca 4%; în martie a fost volatil, dar la finele lunii a avut un preţ aproape egal cu cel de la începutul acesteia; în luna aprilie (de la 1 până pe 18 aprilie inclusiv), preţul petrolului a căzut cu cca 9,5%„, a arătat Silviu Pojar, Sales Manager Noble Securities- sucursala România, membru al grupului financiar european Getin Noble Bank Group of Companies & Getin Holding.

Mai mulţi factori au contribuit la această scădere a preţului petrolului: FMI şi-a redus estimările privind creşterea economică la nivel global şi a atras atenţia asupra agravării situaţiei unor ţări europene; economia Chinei a crescut trimestrul trecut cu un ritm sub aşteptările analiştilor şi investitorilor; UE şi Zona Euro au în continuare probleme structurale nerezolvate şi nu dau semne că relansarea va avea loc în curând.

Pe fondul semnalelor economice nesatisfăcătoare privind economia mondială, cele mai importante organizaţii din domeniul petrolului şi-au redus recent estimările privind cererea globală de petrol pe anul în curs. Mai mult, dolarul american s-a apreciat pe toate fronturile (în special faţă de Euro şi Yen), fapt care scade, în general, interesul investitorilor pentru mărfuri al căror preţ se raportează la dolar.

Este greu de crezut că ţările mari producătoare de petrol vor fi lipsite de reacţie în faţa unei scăderi accelerate a preţului petrolului: să nu uităm că bugetele lor naţionale pe anul în curs au luat în calcul anumite cotaţii ale petrolului şi variaţii valutare în consecinţă, astfel încât scăderea producției de petrol ar putea fi considerată, în cele din urmă, pentru a stimula prețul.

Este cert că economia mondială nu are un ritm care să susţină cotaţii ale petrolului mult peste 110 USD pe baril şi este probabil că producătorii şi investitorii să fie considerabil afectaţi de un preţ mult sub 100 USD pe baril; în jurul acestui interval se va desfăşura „bătălia” pe preţul petrolului în următoarea perioadă, dacă nu vor apărea alte elemente fundamentale care să încline rapid balanţa într-o direcţie sau alta„, a precizat Silviu Pojar.

În luna aprilie, în acelaşi timp cu scăderea preţului petrolului, Leul s-a apreciat faţă de Dolarul american, cu cca 3%.

Companiile petroliere prezente în România au operat deja ieftiniri ale carburanţilor în ultima perioadă: de exemplu, un anumit tip de benzină, care la data de 6 aprilie costa 5,91 lei/litru, a ajuns la 16 aprilie la 5,73 lei/litru, marcând astfel o scădere de 3,14%.Desigur că aritmetica preţurilor carburanţilor nu presupune o relaţie de dependență exclusivă a acestora față de preţul petrolului şi de cotaţia Leului față de Dolarul american: de exemplu, accizele și TVA-ul reprezintă o cotă importantă din prețurile carburanților (aproape jumătate, potrivit unor companii petroliere).

Cu toate acestea, scăderea consistentă a preţului petrolului împreună cu întărirea monedei naţionale lasă loc, cel mai probabil, unei ieftiniri în continuare a carburanţilor în perioada imediat următoare, în lipsa unor evoluţii care să determine mişcări ale preţurilor în sens invers pentru fiecare variabilă„, a arătat Silviu Pojar.

Comentarii

Comentarii

Fara Comentarii

Lasa un raspuns