Industructibilul Alex Vraciu avea origini în judeţul Alba

Industructibilul Alex Vraciu avea origini în judeţul Alba

NY Times a anunţat decesul, la 96 de ani a pilotului de origine română, Alex Vraciu, un erou al forţelor aeriene americane în cel de Al Doilea Război Mondial.

Prestigiosul ziar New York Times i-a dedicat, celui supranumit „Industructibilul” un amplu material material.

Puţini ştiu că Alex Vraciu a avut origini în judeţul Alba. Mai precis acesta s-a născut pe, 2 noiembrie 1918, în Est Chicago, fiind fiul unor imigranţi transilvăneni. Tatăl său, Alexandru Vraciu Sr., era originar din Poiana Sibiului iar mama sa(născuta Maria Tinca) din Sebeşul Săsesc, actualul municipiu Sebeş din judeţul Alba.

După naşterea sa părinţii se reîntorc în Transilvania unde Alex Vraciu copilăreşte. Se reîntorc în SUA unde la începutul anilor 1941, Alex Vraciu a absolvit Universitatea DePauw iar în luna iunie s-a înrolat ca aviator în Marina Militară a Statelor Unite ale Americii.

Alex Vraciu a fost numit „Indestructibilul” şi „cel mai bun client al Grumman” (producător de avioane, n. r.), după ce două dintre portavioanele de pe care a decolat au fost lovite de torpile. De două ori a fost nevoit să se salveze sărind cu paraşuta, iar de alte două ori a fost nevoit să aterizeze forţat cu avionul său Grumman F6F Hellcat.

Vraciu a fost propus pentru primirea Medaliei de Onoare, dar a primit a doua cea mai importatntă distincţie militară, Crucea Marinei (Navy Cross). Deşi a fost cel mai bun pilot de vânătoare al US Navy (Marina americană) timp de patru luni, la sfârşitul celui de-Al Doilea Război Mondial s-a aflat pe locul al patrulea în acest clasament.

Pe 19 iunie 1944, pilotul de origine română a reuşit performanţa care avea să-i aducă titlul de cel mai bun pilot, doborând şase avioane japoneze, deasupra Mării Filipinelor, în condiţii foarte grele de luptă. Mecanismul care bloca aripile pliabile în poziţia corectă pentru zbor se defectase, motorul avea o problemă şi arunca ulei pe parbriz şi îl împiedica să zboare la o altitudine mai mare de 6.000 de metri. În aceste condiţii, Vraciu a reuşit să doboare avioanele inamice trăgând numai 360 din cele 2.400 de gloanţe pe care le avea la bord.

„M-am uitat înainte. Nu erau decât avioane Hellcat pe cer. M-am uitat înapoi. Deasupra erau urme de fum, curbate. Iar jos, pe apă, pe 35 de mile lungime, se vedeau o serie de puncte de foc şi pete de ulei arzând”, declara Alex Vraciu într-un interviu acordat Chicago Tribune.

„Al şaselea avion s-a dezintegrat printr-o explozie uriaşă chiar în faţa mea. Probabil că i-am atins bomba de la bord. Mai văzusem avioane sărind în aer, dar niciodată aşa. Am tras de manşă brusc, ca să evit rămăşiţele din aer si am transmis prin radio «Lovitura numărul 6»”, a povestit Vraciu într-un alt interviu, acordat pentru un proiet de istorie orală al University of North Texas.

„Odată cu satisfacţia legată de evenimentele din acea zi, am simţit că mi-am adus contribuţia la răzbunarea asupra japonezilor pentru atacul de la Pearl Harbor” a mai spus Vraciu.

În luna august a aceluiaşi an a revenit în Statele Unite unde a fost primit cu bucurie şi emoţie de mii de persoane, inclusiv guvernatorul din acea perioadă a statului american Indiana. La acel eveniment a întâlnit-o pe Kathryn Horn, cu care s-a căsătorit câteva luni mai târziu. Kathryn a murit în 2003. Cei doi au avut doi fii, Robert şi Mac, şi trei fiice Marilyn Finley, Linda Patton şi Carol Teague.

În noiembrie 1944 s-a reîntors pe front. O lună mai târziu a fost forţat să se salveze sărind cu paraşuta, după ce avionul său a fost lovit de gloanţele inamice. A fost salvat de gherilele locale din Filipine şi a petrecut cinci săptămâni evitând patrulele nipone, până a reuşit să întâlnească soldaţi americani.

După război, Vraciu a lucrat pentru Marina americană ca pilot de teste şi a condus un escadron de avioane de vânătoare. În 1964 s-a retras, cu gradul de comandant, şi s-a angajat în cadrul Well Fargo Bank.

Alex Vraciu a apărut într-un documentar realizat de History Channel şi a fost subiectul unei biografii, „Fighter Pilot”, dar a amintit în cadrul interviului acordat pentru proiectul de istorie orală al University of North Texas că în perioada petrecută în Marina americană nu s-a lăudat niciodată cu titlul său de „as” („ace”, în original, n.r.), un termen folosit pentru piloţii care aveau la curent cel puţin cinci avioane doborâte.

Robert Vraciu, fiul fostului veteran, a declarat că tatăl său era un om modest, dar putea fi aspru şi neiertător. Când trecuse de 80 de ani, asociaţia veteranilor din care făcea parte şi Alex Vraciu a decis să invite în cadrul convenţiei anuale o delegaţie a veteranilor de război din Japonia.

„Nu i-a picat deloc bine. Nu cred că i-a fost deloc bine să participe la întâlnire. A pierdut foarte mulţi prieteni, avea multe amintiri”, a mai spus Robert Vraciu.
Vraciu_June_19_1944_downed_six

ltjg-al-ex-vraciu

maxresdefault
sursa: gândul.info

Comentarii

Comentarii

Fara Comentarii

Lasa un raspuns