Guvernul încearcă să-i păcălească din nou pe şoferi. Taxa auto poate fi...

Guvernul încearcă să-i păcălească din nou pe şoferi. Taxa auto poate fi recuperată fără a mai ajunge în instanţă, însă în rate pe cinci ani

Guvernul a adoptat azi o ordonanţă de urgenţă, prin care încearcă să degreveze instanţele de judecată de sutele de mii de procese deschise de conducătorii auto pentru recuperarea banilor plătiţi de taxa auto.

Şoferii pot cere pe cale administrativă restituirea banilor, însă sumele vor fi plătite eşalonat pe o perioadă de 5 ani.

Măsura este astfel doar parţial bună şi mulţi conducători auto vor prefera probabil să apeleze în continuare la justiţie.

Taxa auto, în multiplele ei variante, a fost declarată ilegală de instanţele europene, însă Guvernul României nu a restituit banii şoferilor care achitaseră deja taxa, aşa încât sute de mii de procese au fost deschise în justiţie, se arată într-o anchetă publicată pe portalul Romania Curată.

Astfel, taxa de prima înmatriculare a fost introdusă de Guvern în luna aprilie 2008, fiind calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini. În ianuarie 2012, a intrat în vigoare o nouă taxă auto.

Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit, în februarie 2014, că taxa auto instituită în 2012 contravine articolului 110 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE).

De la 15 martie 2013, Guvernul a înlocuit taxa auto cu timbrul de mediu, care se plăteşte o singură dată la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atât în cazul maşinilor noi, cât şi al celor second-hand.

Ce prevede ordonanţa Guvernului

Persoanele care au achitat taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisii poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementărilor legale în vigoare la momentul înmatriculării, pot solicita restituirea acesteia pe cale administrativă, fără a mai fi nevoie să deschidă acţiune în instanţă, iar banii vor fi primiţi înapoi în rate, pe parcursul a cinci ani.

Şoferii aflaţi în această situaţie pot solicita restituirea taxei prin cerere adresată organului fiscal, iar cererile se soluţionează în termen de 45 de zile de la înregistrare, prin decizie care se comunică persoanei interesate în maximum 10 zile de la emitere.

Împotriva deciziei organului fiscal, precum şi în cazul în care cererea nu a fost soluţionată în termenul legal, persoana interesată poate face contestaţie în termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei sau, după caz, de la împlinirea termenului în care decizia trebuia comunicată. Contestaţia se soluţionează în 45 de zile de la înregistrare. Dacă nici în acest termen solicitarea de restituire a taxei nu este soluţionată sau persoana interesată contestă în continuare decizia organului fiscal, persoana interesată poate face plângere la instanţa judecătorească de contencios administrativ competentă, în condiţiile Legii nr. 554/ 2004 a contenciosului administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.

De precizat, însă, că taxa respectivă, precum şi dobânzile actualizate cu indicele preţurilor de consum publicat pe portalul Institutului Naţional de Statistică se restituie conform prevederilor legale în vigoare – adică pe parcursul a cinci ani calendaristici, prin plata în fiecare an a 20% din valoarea acestora.

Procedura de efectuare a plăţii va fi stabilită prin ordin al ministrului Mediului, Apelor şi Pădurilor şi al ministrului Finanţelor Publice. Restituirea sumelor se face de către organul fiscal competent, de la bugetul Fondului pentru Mediu sau bugetul de stat, după caz, din contul de venituri bugetare în care a fost încasată suma, în contul bancar indicat de către solicitant prin cererea sa de restituire.

De asemenea, ordonanţa stabileşte obligaţia plăţii timbrului de mediu cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat, în cazul autovehiculelor pentru care s-a emis decizie de restituire a taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

Pe de altă parte, actul normativ prevede şi majorarea de la 12.000 de lei la 20.000 de lei a valorii ecotichetului de care beneficiază persoanele fizice, persoanele juridice, unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile publice la achiziţionarea unui autovehicul pur electric.

Totodată, se instituie acordarea ecotichetului în cuantum de 5.000 de lei de care beneficiază persoanele fizice, persoanele juridice, unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile publice la achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50g/ km. Aceste finanţări, sub forma ecotichetelor, se acordă din bugetul Fondului pentru Mediu”, se mai arată în comunicatul menţionat.

Comentarii

Comentarii

Fara Comentarii

Lasa un raspuns