Tags Posts tagged with "Mircea"

Mircea

Spectacol tragi-comic la Alba Iulia. E adevărat că acum, în perioada sezonului turistic albaiulienii sunt asaltaţi de evenimente organizate gratis (a se citi ,,pe bani de la bugetul local” adică banii contribuabililor) de primărie, însă show-ul cel mai mare a avut loc duminică, la aniversarea ţinută de liberali în cealaltă capitală. După declaraţiile halucinante făcute de Teodor Atanasiu referitor la foştii pedelişti, de care s-a lepădat fără nicio reţinere, acum la Alba Iulia, toată floarea noului PNL petrecea cu mare veselie ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat. S-au fotografiat cu zâmbete largi pe feţe, s-au plimbat pe biciclete, s-au îmbrăţişat, şi-au făcut selfie-uri, au mâncat, au petrecut ca şi cum nu ar fi nimic putred la mijloc. Cam acesta e spectacolul marca PNL ,,Batista pe ţambal”, o piesă cu final tragic.

Toatea acestea s-au întamplat într-o manifestare ce mirosea (să-l citez pe Atanasiu) de la o poştă a aranjament politic pentru a-i păcăli pe oameni, PNL-işti ,PD-işti şi în general pe cei care încă nu se dumiresc cum de PNL a înlocuit partenerul PSD cu PDL.

Privind cu mare ,,invidie“ pozele făcute din abundenţă în timpul manifestării, am văzut aceeleaşi fete ale pediştilor trişti, abătuţi, dar ca de fiecare dată pedanţi, aranjaţi, dar sunt sigur că nici acum nu au mulţumit pe deplin simţurile olfactive ale PNL. Mulţi dintre ei se gândeau probabil că versul ,,Noi murim spre a renaţşte” din imnul PD, nu mai poate fi adevărat.

Punctul culminant al zilei a fost atins de afirmaţiile domnului Mircea Hava, care, la ceas de profundă sinceritate a făcut o mărturisire care probabil era menită să smulgă din partea publicului câteva suspine, dacă nu şi o lacrimă. Artizanii fuziunii care a îngropat PDL-ul au fost ei: Mircea şi Teo! Incredibil! şi eu care credeam că Blaga a fost groparul şef al partidului ridicat de Traian Băsescu.
Acum ce să zică marele liberal Mircea Hava, că doar dacă şeful lui nu este, trebuie să facă cineva pe şeful şi la asta se pricepe foarte bine .

Cred că brătienii şi toţi ceilalţi care au dat naştere PNL-ului (acela vechi, care avea principii şi valori) se răsucesc în mormânt acum, nu mai stiu nici ei daca sunt de stânga ,sunt de dreapta sau sunt regalişti. Dar asta nu prea contează şi cred că nu a contat niciodată pentru noul PNL, important este ca sloganul,,Prin noi înşine” să dea cu plus şi dacă stau bine cu mirosul totul este în regulă.

Clement Negruţ,Preşedinte PMP Alba,
deputat Clement Negruţ

foto: mirceahava.ro
foto: mirceahava.ro
foto: mirceahava.ro

Primarul Mircea Hava consideră că distrugerile aduse unora dintre statuile de bronz din interiorul Cetăţii din Alba Iulia sunt „tâmpenii făcute de nişte cretini”.

Edilul s-a declarat foarte deranjat şi supărat de faptul că multe dintre statuile de bronz amplasate în ultima perioadă în zona istorică au căzut pradă unora certaţi cu legea şi cu bunul simţ.

Nici măcar nu sunt vandalisme. Sunt tâmpenii făcute de nişte cretini”, a afirmat Hava.

Acesta nu crede că supravegherea video a zonei ar fi o soluţie, deoarece autorii distrugerilor care ar fi surprinşi în fotografii nu ar putea fi uşor identificaţi în condiţiile în care nu există un sistem naţional prin care ar fi posibil acest lucru.

Primarul a afirmat însă că se au în vedere „tot soiul de sisteme”, astfel încât, la un preţ cât mai rezonabil, să se supravegheze toată zonă.

În altă ordine de idei, Mircea Hava a anunţat că în viitor toate parcările din jurul cetăţii vor fi cu plată.

De asemenea, va exista taxă şi la intrarea în anumite obiective, cum ar fi vestigiile Principiei, clădirea descoperită în Piaţa Cetăţii, lângă Sala Unirii.

Acolo se va plăti intrarea. Dorim să se plătească intrarea în locuri de acest gen peste tot. (…). Vom încerca în spaţiile în care putem să discutăm de taxe să introducem o taxă”, a menţionat primarul.

Mircea Hava a spus că în cetate nu se poate introduce nicio taxă.

Este o zonă publică, de circulaţie. Însă va trebui plătită parcarea. Vor trebui plătite parcările de oricine intră în cetate. Intri, plăteşti”, a declarat Hava.

Edilul a mai spus că dacă ar fi identificată o soluţie prin care s-ar introduce o taxă de intrare în cetate, pentru albaiulieni aceasta nu ar însemna nimic.

Marius Alexandru

foto: mirceahava.ro
foto: mirceahava.ro
foto: mirceahava.ro

O nouă corecţie financiară aplicată Primăriei Alba Iulia, a 5 a, anulată de către Curtea de Apel.

De această dată este vorba de o sumă importantă: 4 945 239,70 lei, corecţie aplicată la contractul de lucrări pentru reconstituirea şi punerea în valoare a Laturii de Vest – Fortificaţia Vauban.

Curtea de Apel Alba Iulia a admis acţiunea formulată de municipiul Alba Iulia (primăria) în contradictoriu cu M.D.R.A.P. şi a dispus anularea corecţiei financiare aplicată în cuantumul sumei menţionate anterior.

Fără a avea pretenţia de a reaminti albaiulienilor faptul că bugetul oraşului a avut de suferit de pe urma acestor corecţii injuste, vreau doar să spun că avem o dovadă în plus că aici, că în oricare proiect pe care-l implementăm, s-a lucrat correct, transparent şi just în cheltuirea fondurilor europene şi naţionale. Apreciez pe cei îndreptăţiţi pentru dreapta judecată! 

Pe de altă parte satisfacţia ne e umbrită pe mai departe, dat fiind pericolul corecţiilor financiare pentru gradul de absorbţie al fondurilor europene.

Aceste corecţii nu mai pot fi recuperate de la Uniunea Europeană, iar acest fenomen naţional se va traduce prin sume de bani plătite din bugetul ţării beneficiarilor proiectelor, deci din buzunarul romanilor.

Şi asta în loc să avem parte de aceşti bani de la Bruxelles.

Sunt curios cum şi de unde, mai ales când, vor returna aceşti bani imputaţi pe nedrept actualii guvernanţi.” a declarat Mircea Hava –primarul municipiului Alba Iulia.

tdsc02628Domnule Mircea Trifu sunteţi de peste 15 ani în domeniul imobiliarelor. Ce v-a determinat să alegeţi acest domeniu?

Piaţa imobiliară este cel mai bun barometru pentru valoarea unei economii de piaţă. Fluctuaţiile preţurilor în domeniul imobiliar exprimă în cel mai just fel dacă o economie este stabilă, adică dacă o economie este pe profit, în creştere sau nu. Motivul pentru care am ales acest domeniu ar fi cam două. Pentru că e unul din domeniile în care banii se pot câştiga onest şi rezultatele sunt proporţionale cu volumul de muncă prestat şi cu calitatea serviciului prestat.

Care este situaţia actuală a pieţei imobiliare în Alba şi Alba Iulia?

După o lungă perioadă de prăbuşire a pieţei imobiliare aceasta s-a stabilizat. La apartamente preţurile sunt undeva la 550 euro pe metru pătrat, terenurile intravilane pentru construirea unei locuinţe se învârt undeva în jur de 40 euro pe metru pătrat iar spaţiile comerciale, datorită randamentului crescut pe care-l oferă la închiriere au crescut în ultimii doi ani cu până la 150%.

A afectat criza aşa de mult precum se zice piaţa imobiliară? Şi cum?

Cu siguranţă a fost afectată piaţa imobiliară înregistrând cel puţin o înjumătăţire a preţurilor faţă de 2007-2008. Eu cred că nu numai criza a afectat piaţa imobiliară ci şi o serie de legi neclare cum ar fi ambiguitatea taxării cu TVA a personalelor fizice sau zecile de taxe şi termene pentru obţinerea unei autorizaţii de construcţie au sufocat acest domeniu. Marea problemă este că datorită legilor prost concepute ajung să ia decizii în domeniul economic oameni care nu au condus nici măcar doi angajaţi în ceva şi ajung să trebuiască să conducă o ţară să zicem. Nu poţi să fi un bun administrator când nici nu ai experienţă 5 minute în ceva de genul ăsta. Între 2000 şi 2007 domeniul imobiliar îi determină pe românii plecaţi la muncă în alte ţări să trimită miliarde de euro anual în România pentru achiziţionarea de imobile, ceea ce nu făcea decât să avem o creştere economică. Piaţa imobiliară era una sigură, chiar dacă legislaţia în domeniu era şi atunci ambiguă, însă în locul unor măsuri şi a unor legi care să simplifice tranzacţiile imobiliare, scoaterea din circuitul agricol, exploatarea zăcămintelor minerale, aplicarea legii exproprierii terenurilor de utilitate publică ,în ultimii ani a fost creată şi mai multă confuzie.

Acordă autorităţile locale sprijin dezvoltatorilor în imobiliare?

Aici aş detalia răspunsul. Dincolo de subiectivismul cu care o să vă răspund la această întrebare datorat cunoscutului conflict în plan politic dintre mine şi autorităţile locale aş putea să vă spun cu certitudine că în permanenţă am avut senzaţia că nu există suficientă cunoaştere vis-à-vis de beneficiile economice pe care o dezvoltarea urbanistică armonioasă a unui oraş poate aduce comunităţii. Dacă acest lucru a fost înţeles încă de acum 2000 de ani de către romani şi alte civilizaţii se pare că mai ales la noi în oraş treaba asta nu s-a aplicat. În loc să fie bine clarificat pe baza unei viziuni în timp un plan urbanistic general în ultimii 15 ani a fost o permanentă bâjbâială, necunoaşterea legilor urbanismului şi ca atare Alba Iulia nu are nici acum un plan urbanistic general. Investitorii atât în domeniul civil cât şi industrial sunt într-o permanenta confuzie în ceea ce priveşte dezvoltarea urbanistică a oraşului şi asta cu certitudine se datorează incapacităţii şi lipsei de cunoaştere în domeniu a autorităţilor locale. Deşi, fără lipsa de modestie pot să spun că împreună cu câţiva arhitecţi am pus bazele urbanistice pe următorii 50 de ani în ceea ce priveşte construcţia de locuinţe în Alba Iulia dezvoltând peste 60 de hectare de planuri urbanistice atât în zona de nord a oraşului Alba Iulia cât şi în sud, aici mă refer aici la cunoscutul cartier Orizont la zona Podei cât şi la zona Şeigău. Nu am fost consultat nici măcar odată de vreo oficialitate în acest sens. Cea mai mare piedică în dezvoltarea urbanistică a oraşului Alba Iulia este încăpăţânarea primăriei de a nu aplica, de parcă Alba Iulia nu se supune legilor din România, legea exproprierii terenurilor de utilitate publică care prevede foarte clar înfiinţarea unei comisii formată din primar şi alte oficialităţi care să evalueze terenurile respective. În lipsa aplicării acestei legi majoritatea căilor de acces rămân în proprietate privată făcând astfel imposibile din punct de vedere legal investiţiile în infrastructură, pe care primăria ar trebui să le facă. Este efectiv un cerc vicios care nu face decât să blocheze dezvoltarea urbanistică. Şi ca să vă dau un exemplu practic pentru înţelegerea acestui aspect pot să vă spun că în momentul în care se face o investiţie în infrastructura unui cartier de zece hectare asta însemnând ca 20 % din suprafaţă în urma urbanizării o vor reprezenta căile de acces, respectiv 2 hectare, 12, 5 km de drum care deservesc 200 de parcele declanşează indirect interesul oamenilor pentru construcţia a 200 de case cu o valoare medie de 50 000 de euro. Asta reprezintă investiţii făcute de mediul privat de peste 10 milioane de euro care aduc taxe locale, impozite şi cel mai important lucru, locuri de muncă în domeniul construcţiilor şi a materialelor de construcţii. Asta se pare că ori nu se înţelege ori nu se vrea. În ambele cazuri cred că trebuie făcut ceva.

Unde vedeţi piaţa imobiliară în următorii 4-5 ani?

În Alba Iulia sunt foarte pozitiv în ce priveşte acest aspect pentru că deja se simte asta. Interesul firmelor naţionale şi multinaţionale a crescut în ultimul an şi mai ales de când se pune tot mai ferm problema execuţiei a autostrăzii intre Sebeş şi Turda, Alba Iulia a redevenit după 15 ani foarte atractivă pentru aceşti investitori.

În trecut aţi fost membru marcant al PNŢCD Alba. Care mai este în acest moment situaţia dumneavoastră politică?

Orice s-ar spune nu am avut şi nu voi avea niciodată din punct de vedere politic o altă apartenenţă decât Partidului Naţional Ţărănesc Creştin Democrat. În 2012 după o muncă de trei ani de zile având ca scop reorganizarea PNTCD-ului la nivel local având şi un lider de excepţie în persoana doctorului Radu Vieru şi susţinut fiind de o echipă inimoasă am ajuns să fim cotaţi, împotriva tuturor previziunilor negative de către un sondaj făcut pe un site local, cu 12 procente, însă datorită interesului PDL de a se legitima în partidul popular European, PNTCD-ul a fost folosit pe post de abţibild şi luat în prizonierat, astfel încât cu două săptămână înainte de alegerile locale întreaga conducere judeţeană şi locală a PNTCD-ului din Alba Iulia a fost decapitată. Pentru mine a fost botezul cu mocirla politică din România ultimilor 20 de ani. Am reuşit în extremis să semnăm un protocol cu PNL chiar la Bucureşti pe care şi-a pus semnătura ca şi gir al seriozităţii chiar Călin Popescu Tăriceanu. Din păcate, protocolul n-a fost respectat de niciun fel, asta fiind un al doilea botez al meu politic, aşa încât în momentul de fata întreaga echipă PNŢCD care s-a aflat în jurul medicului Radu Vieru ne regăsim în Alianţa Naţională pentru Restaurarea Monarhiei. Acesta fiind practic idealul major cu care seniorul Corneliu Coposu ne însufleţeşte de acolo de sus. ANRM are ca obiectiv strategic principal, restaurarea monarhiei constituţionale în România, cu actuala Casă Regală a României, după statutul acesteia şi a regulilor de succesiune stabilite de aceasta. Primul congres al Alianței Naționale pentru Restaurarea Monarhiei a urmărit adoptarea propriei strategii în chestiunea restaurării monarhiei sugerând grupurilor monarhiste existente sau în curs de constituire în România sau în afara granițelor, acțiuni pentru împlinirea scopului propus. Din obiectivele adoptate de Congresul ANRM în această strategie amintesc aici: modificarea sau înlocuirea constituţiei actuale, iniţiative legislative care să ne apropie de scopul propus, conturarea unei mase critice în populaţie care să determine schimbarea formei de guvernământ din republică în monarhie constituţională, raportarea activă la clasa politică în relaţia cu primele obiective, finanţarea şi organizarea ANRM. TRĂIASCĂ REGELE!

Care mai este situaţia actuală a PNŢCD Alba?

Aşa cum v-am spus atât în Alba Iulia cât şi în plan naţional partidul se găseşte într-o degringoladă totală.

Este nevoie de cinematograf modern, sală polivalentă şi bazin olimpic la Alba Iulia?

Povestea cu cinematograful am ridicat-o personal încă de acum 5 ani. Este inadmisibil ca în Alba Iulia să nu avem un cinematograf modern şi sper ca primăria să înţeleagă acest lucru, de asta nici nu vreau să comentez prea mult subiectul că mă enervez. Despre sala polivalentă, mă enervez şi mai tare, tocmai datorită faptului că anumite personaje politice au bălăcărit aceste subiecte folosindu-le în plan electoral. Adică 20 de ani, din 20 de bugete locale nu eşti în stare tu primăria să amenajezi o sală de 300 de locuri unde oamenii să beneficieze de cinematografie şi dintr-o dată au apărut nişte indivizi care începând de la Alba Iulia Capitală Culturală, cinematografe spaţiale, telegondole suspendate, teleferic pe Mamut, Mureş navigabil, străzi sub formă de inele mi-au indus pur şi simplu o stare de dispreţ faţă de majoritatea politicienilor din Alba şi una de frustrare vis-à-vis de politică în general.

Aveţi de gând să mai reveniţi în viaţa politică?

Întrebarea dumneavoastră îmi aduce aminte de o întâmplare hazlie. Prin anul 1992 mă întorceam împreună cu un partener din fosta Iugoslavie unde făceam trafic cu servicii de porţelan. Generaţia mai tânără ar fi bine să ştie că la începutul anilor 90 în asta consta capitalismul românesc, în traficul cu şosete, biscuiţi,  rulmenţi şi alte mărunţişuri care erau vândute pe nimic în străinătate în scopul obţinerii câtorva dolari necesari supravieţuirii. Întorcându-ne la momentul respectiv în compartimentul trenului în care ne aflam, un individ era foarte dezamăgit de faptul că un vecin de bloc l-ar fi informat că este foarte profitabil să duci în Iugoslavia un sac de sare. Omul nostru nici una nici alta a transportat din Timişoara până în Belgrad acest sac care avea în jur de 90 kg. Acum la întoarcere ne-a mărturisit rezemându-se de sacul pe care n-a reuşit nicicum să-l vândă că abia aşteaptă să prostească şi el pe cineva să ducă un sac de sare până în Turcia. Cam aşa şi eu cu politica, dacă aş avea un duşman de moarte l-aş sfătui să intre cât mai repede în politică.

Aşa după cum se ştie, primăria a început lucrul la „Strategia 2014 – 2020 a Municipiului Alba Iulia”. În sedința trecută, Consiliul Local a adoptat o hotărâre în acest sens.

O parte din proiectele acestei strategii dorim să le gândim în comun cu mediul neguvernamental, iar ulterior să le dezvoltăm împreună. Este important ca Alba Iulia să atragă fonduri pe cât mai multe canale, iar aceasta este o resursă importantă.

Primii partenerii de dialog în elaborarea şi identificarea necesităţilor ce stau la baza “Strategiei de dezvoltare 2014 – 2020” cu care primăria interacţionează sunt ONG-uri, entități pe care le considerăm foarte apropiate de nevoile orașului și ale locuitorilor săi, cât și cele care sunt senzitive la unele din problemele de dezvoltare ale orașului.

În urma întâlnirii de astăzi s-a concretizat necesitatea înființarii unui forum de dialog APL – ONG care să se reunească trimestrial pentru discutarea problemelor de dezvoltare ale orașului care pot fi semnalate / soluționate în comun.

Sunt partizanul sprijinirii activităților mediului neguvernamental, iar de-a lungul anilor de când sunt primar, îmi stau mărturie numeroasele HCl în care am propus alocarea de fonduri unor ONG-uri sau aprobarea unuor parteneriate cu ONG pentru implementarea în comun a unor proiecte.

Împreuna cu colegii mei, ne dorim o societate civilă care să nu fie dependentă de administraţia locală, ci care să completeze munca administraţiei.

Vom contribui financiar acolo unde se vor aduce bani în oraş în proporţie de 80% şi este nevoie ca cineva să completeze restul de 20%.

Consider că cei care muncesc în acest domeniu au dovedit individual performanţă.

Acum este momentul să răspundem printr-o singură voce nevoilor oraşului, să pornim de la o strategie bazată pe aceste nevoi şi nu neaparat de la linii şi priorităţi de finanţare.

Cred că aceşti profesionişti pot contribui la dezvoltarea acestei comunităţi”. a declarat Mircea Hava, primarul municipiului Alba Iulia.

Primăria va cofinanța doar ceea ce este stabilit și asumat în comun cu sectorul neguvernamental ca proiecte prioritare cuprinse în strategia de dezvoltare a Municipiului Alba Iulia pentru 2014 – 2020, iar acest lucru se va face procentual considerând şi contribuția proprie a proiectelor ONG care iși desfășoară integral sau parțial activități în Alba Iulia, iar grupul țintă este majoritar tot din Alba Iulia. Cofinațăm proiectele care probează o recunoaștere rezonabilă a sprijinului finaciar oferit de la bugetul orașului.

Acceptăm punctual să devenim parteneri de proiecte ai unor ONG-uri, acolo unde programul de finanțare o permite și există un interes manifestat de către ONG-uri, dar în baza unor proiecte credibile, pertinent elaborate, care răspund cu șanse cerințelor finanțatorului.

Suportul primariei va fi evident şi în acordarea cu celeritate de avize, acorduri și autorizații pentru proiectele de amenajări constructive ale ONG-urilor.

În scurt timp vom propune un memorandum atenţiei celor cu care ne-am întâlnit astăzi asupra căruia vom cădea de acord ca instrument de lucru.” Nicolaie Moldovan – city manager.

Primarul Mircea Hava va participa mâine, 13 martie, la invitaţia Consiliului Judeţean Alba, la intâlnirea Comitetului de Dezvoltare Economică.

Întrunirea a fost iniţiată de către reprezentanţii mediului economic al judeţului Alba având ca scop discuţii cu tema prezentării Şcolii Profesionale Germane Kronstadt, ce pregăteşte tineri muncitori calificaţi în diverse specialităţi.

Unul dintre motivele participării edilului este disponibilitatea municipalităţii de a identifica şi aloca un spaţiu pentru desfăşurarea activităţii educaţionale pe raza municipiului Alba Iulia.

Salutăm iniţiativa Consiliului Judeţean Alba şi a mediului de afaceri local din judeţ privitor la acest tip de şcolarizare de care avem atâta nevoie.

Vom sprijini întotdeauna astfel de demersuri, iar în cazul de faţă vom face tot posibilul, ca în urma discuţiilor şi a solicitărilor manifestate, să punem la dispoziţie resursa materială.

Avem în vedere clădirea internatului Colegiului Dorin Pavel, dar şi alte posibilităţi care s-ar putea concretiza.

Ca administraţie locală suntem preocupaţi de formarea profesională autentică, a unor tineri care ar putea activa ulterior în Alba iulia sau în localităţile invecinate.” a declarat Mircea Hava, primarul municipiului Alba Iulia.

Întâlnirea va avea loc la sediul CJ Alba miercuri, 13 martie de la orele 11, în sala 100.

După ce săptămâna trecută Elena Udrea, unul din candidaţii la şefia PDL s-a aflat la Alba Iulia să-şi prezinte moţiune cu care candidează pentru preşedinţia PDL, fără a avea prea mare succes, vineri la Alba Iulia va fi prezent Vasile Blaga ca să-şi prezinte moţiunea cu care candidează la preşedinţia PDL. Acesta va îşi va prezenta moţiunea începând cu ora 15:00 la Casa de Cultură a Studenţilor din Alba Iulia.

Liderul PDL Alba, Mircea Hava, a declarat anul trecut  , intr-o conferinta de presa, ca-l va sustine pe Vasile Blaga la conducerea partidului. „Eu o sa-l sustin, asa cum l-am sustinut tot timpul, pe Vasile Blaga…..

Nu e de mirare  că liderii PDL Alba în frunte cu preşedintele organizaţiei judeţene Alba, Mircea Hava sunt susţinători ai lui Blaga.

În România, autorităţile publice locale dispun de o oarecare autonomie financiară şi de o serie de competenţe pentru a putea să iniţieze împrumuturi fără garanţii guvernamentale. Investitorii însă, pentru a evalua capacitatea de plată, au nevoie de o imagine clară a situaţiei economice şi politice ale fiecărei entităţi individuale. Ratingul ţine, ca orice element în finanţe, de două componente principale: realitate şi imagine. Este important ca municipalitatea să fie solidă din punct de vedere financiar (realitate), dar este poate şi mai important să fie percepută astfel de către partenerii săi.

Primăria Municipiului Alba Iulia a demarat un proces de selectare a unei agenții internaționale de rating. În prezent discutăm cu cele mai importante companii din domeniu și am primit trei oferte de la – Fitch, Moody’s și Standard & Poor’s, care se află în faza de evaluare tehnică și financiară. Sunt puține municipalităţi care au iniţiat astfel de proceduri – știam de București, Brașov, Oradea… Acest demers este important și foarte util pentru scăderea costurilor finanțărilor și atragerea de investitori. Pentru exercitiul financiar ale UE 2014 – 2020 va fi mare nevoie de cofinanțare/prefinanțare de mai mari dimensiuni în susținerea proiectelor de dezvoltare ale Municipiului Alba Iulia„, a declarat Mircea HAVA, Primarul municipiului Alba Iulia.

În contextul crizei financiare care a dominat piața financiar bancară din România în ultimii ani, obţinerea unui rating de către autorităţile locale este necesară pentru diversifiarea paletei de opțiuni de finanțare a investițiilor locale, având în vedere limitarea accesului la pieţele de capital, condiţiile restrictive de creditare impuse de sistemul bancar şi costurile mari percepute de finanţatori. Evaluarea capacităţii autorităţilor locale de a-şi onora la timp obligaţiile financiare, realizată exclusiv prin acordarea de rating-uri de către marile agenţii specializate, favorizează şi, într-o bună măsură, chiar condiţionează emiterea de obligaţiuni şi obţinerea de împrumuturi în condiţii avantajoase. În același timp, credit rating-ul este important pentru atragerea de investitori privaţi în angajamente de tip parteneriat public-privat și nu numai”, a precizat Nicolaie MOLDOVAN, Administrator Public în cadrul Primăriei.

După finalizarea procedurii și semnarea contractului de rating, vor fi analizate:

1) Buget

· structura veniturilor, calculul unor indicatori care să reflecte, nivelul de flexibilitate a administraţiei publice locale de a stabili şi încasa venituri la bugetul local, gradul de colectare a veniturilor bugetului local, evidenţierea clară a veniturilor operaţionale versus venituri din capital;
· structura cheltuielilor, calculul unor indicatori care să reflecte nivelul de rigiditate al cheltuielilor, măsura în care autorităţile administraţiei publice locale pot decide în legătură cu modul de cheltuire a fondurilor disponibile, evidenţierea clară a cheltuielilor operaţionale versus cheltuielile de capital, determinarea unor indicatori privind nivelul subvenţiilor şi transferurilor în totalul cheltuielilor bugetului operaţional, a cheltuielilor cu salariile în totalul bugetului operaţional, a cheltuielilor cu serviciul datoriei publice în totalul bugetului operaţional;
· prezentarea programelor de investiţii multianuale şi a strategiilor sectoriale şi generale de dezvoltare economico-socială;
· prezentarea situaţiei arieratelor la nivel local cu determinarea unor indicatori conform legii finanţelor publice locale – capitolul privind criza financiară şi insolvenţa autorităţilor administraţiei publice locale.

2) Datoria publică locală

· analiză privind datoria publica locală contractată şi nerambursată, cu evidenţierea principalilor termeni şi condiţii de contactare (maturităţi, costuri, schema de amortizare);
· calculul serviciului datoriei publice locale (pe o perioadă anterioară de 5 ani si prognoze pentru următorii 3 ani);
· situaţia plăţilor reeşalonate sau a rambursărilor/răscumpărărilor în avans (dacă există);
· nevoi de refinanţare pentru anul curent şi pentru anul imediat următor;
· indicatori privind datoria publică locală de tipul: cheltuielile cu plăţile de dobânzi şi comisioane în total buget operaţional, cheltuieli cu rambursările în total buget de capital şi alţi indicatori care reflectă calitatea managementului financiar (ex: cheltuieli cu serviciul datoriei publice ca procent din total excendent al bugetului operaţional, excedent operaţional ca procent din total buget operaţional, etc.);
· elemente cuprinse în cadrul legal care vizează gradul de îndatorare şi alte prevederi legislative privind plafonarea datoriei publice locale.

3) Lichidităţi

Pe baza datelor furnizate de autoritatea publică locală, analiza se va concentra pe aprecierea calităţii management-ului disponibilităţilor:

· management şi planificarea utilizării lichidităţilor;
· situaţia lunară a disponibilităţilor de casă (trezorerie) într-o perioadă de 5 ani; soldurile lunare ale contului curent, incluzând detalii privind portofoliul financiar;
· nivelul depozitelor bancare (dacă există);
· necesarul de datorie publică locală pe termen scurt, în decursul ultimilor 5 ani;
· nivelul mediu al rezervelor, linii de credit deschise la trezorerie pentru acoperirea deficitelor temporare de cash (trageri în ultimii 5 ani şi nivelul planificat pentru următorii 3 ani).

4) Elemente extra-bilanţiere şi alte angajamente (obligaţii financiare)

Autoritatea publică locală deţine acţiuni sau părţi sociale la o societate comercială de interes public local, ceea ce generează unele obligaţii financiare de tipul acordării de subvenţii și/sau transferuri, participării la investiţiile respectivei societăti pentru asigurarea întreţinerii şi dezvoltarii serviciului public furnizat de respectiva companie, acordării de garanţii pentru împrumuturile contractate de respectiva societate. Astfel de obligaţii financiare pot greva bugetul local pe baze anuale sau numai în anumite perioade de timp.

Astfel, analiza se va concentra pe urmatoarele aspecte:

· transferuri de la bugetul local pentru companie în ultimii 5 ani;
· informaţii privind subvenţiile acordate de bugetul local companiilor municipale în perioada ultimilor 5 ani;
· informaţii privind obligaţiile asumate prin buget privind alocarea de resurse pentru compania de interes local (ex: prin subvenţii, garanţii);
· garanţii acordate de consiliul local unor terţi (persoane juridice) – în decursul ultimilor 5 ani;
· politica de investiţii; politica privind cumpărarea de acţiuni şi/sau investiţii în companii de interes local;
· proiecte de tip PPP (planuri privind viitoarele investiţii, detalii privind modul în care consiliul local este implicat în aceste PPP-uri);
· angajamente în cadrul contractelor de leasing – valoarea acestor contracte, angajamante privind plăţile anuale până la terminarea acestor contracte.

5) Politica

Rating-ul evaluează capacitatea de a rambursa datoria contractata şi angajamentul de a onora obligaţiile de plată. Din acest motiv, pentru evaluarea celui de-al doilea factor care determina credit rating-ul, câteva aspecte privind conducerea politică a autorităţii publice locale fac, de asemenea, obiectul evaluărilor:
· grad de stabilitate politică (distribuţia portofoliilor în cadrul consiliului local şi lista persoanelor care conduc primăria);
· data următoarelor alegeri;
· priorităţi ale management-ului actual – impactul schimbării guvernului asupra obiectivelor şi strategiilor financiare şi de dezvoltare;
· relaţii interguvernamentale – cu guvernul central şi alte oraşe/judeţe/regiuni şi companii de interes local.

Fii la curent cu cele mai noi anunturi negociate.

Urmărește negociat.ro pe Facebook