Tags Posts tagged with "Euro"

Euro

piata_transp_depoz2Creşterea economică şi investiţiile semnificative în parcul national auto de marfă au dus piaţa transporturilor la un nivel istoric, depăşind anul trecut graniţa de 10 miliarde de euro. Peste 34.000 de firme, cu 156.000 de angajaţi asigură, în prezent, transportul de marfă în ţară şi în străinătate. România a devenit, în ultimii ani, unul dintre jucătorii cei mai activi la nivel european.

Studiul KeysFin, care ia în calcul datele comunicate de firme la Ministerul Finanţelor şi Registrul Comerţului, face o radiografie detaliată a evoluţiei sectorului transporturilor în ultimii şase ani.

Numărul companiilor de transport de marfa a crescut în această perioadă cu peste 5.000, de la 28.914 de firme în 2012 la 34.628 de societăţi în 2016.

Pe fondul creşterii economice şi, implicit, a volumului de marfă, afacerile firmelor din acest sector au avansat semnificativ, depăşind anul trecut nivelul de 47 de miliarde de lei, cu 14 miliarde de lei peste rezultatul din 2012.

Transportul rutier de marfă a reprezentat 77,3% (36,3 mld.lei) din totalul afacerilor înregistrate în 2016, în timp ce business-ul din sectorul de depozitare a însemnat 20,8% (9,79 mld.lei).

Rezultatul net a depăşit, anul trecut, 1,81 miliarde de lei, iar profitul net al sectorului a fost de 2,55 miliarde de lei, cifră mai mult decât dublă faţă de cea înregistrată acum şase ani.

Într-o ţară în care infrastructura de transport este deficitară, rezultatele înregistrate de aceste firme vin să confirme potenţialul foarte bun de business din acest sector”, spun analiştii de la KeysFin.

Experţii afirmă că poziţia geostrategică a României şi evoluţia economică bazată în principal pe consum vin să susţină o prognoză extrem de optimistă privind anul 2017. „Rezultatele financiare ale sectorului urmează, cel mai probabil, să depăşească rezultatul înregistrat în anul precedent”, susţin aceştia.

CINE SUNT PRINCIPALII JUCĂTORI DIN DOMENIU

piata_transp_depozPotrivit studiului KeysFin, piaţa transporturilor din România este extrem de fragmentată, neexistând nicio companie care să deţină o cotă importantă.

Cel mai important transportator, judecând după cifra de afaceri, este AQUILA PART PROD COM SRL, firmă prahoveană care a raportat în 2016 afaceri de 797,9 milioane de lei. Societatea, înfiinţată în 1994, avea o cotă de piaţă de 1,7%, active de 353,5 milioane lei şi 2183 de angajaţi.

Locul secund în top 5 jucători din piaţa transporturilor este ocupat de CARRION EXPEDITION SRL, cu afaceri de 646,7 milioane de lei şi un rezultat net de 20 milioane lei.

Având o cotă de piaţă estimată la 1,4%, firma clujeană înfiinţată în 2009 raporta active de 438,6 mil.lei şi 2024 de angajaţi.

Pe locurile următoare se situau, în ordinea cifrei de afaceri, firma bucureşteană SCHENKER LOGISTICS ROMÂNIA SA (484,1 mil.lei), compania bihoreană TRANSMEC RO SRL (394,3 mil.lei) şi societatea DUVENBECK LOGISTIK SRL din Braşov (303,5 mil.lei)

Interesant este şi faptul că, dincolo de cotele de piaţă, domeniul transporturilor pare că s-a stabilizat în ultimii ani, dovadă că numărul firmelor nou înfiinţate a scăzut semnificativ, de la 13.008 în 2008 (anul considerat de boom în piaţa transporturilor) la numai 3438 în 2016.

Din totalul de 34.628 de societăţi, numai 1247 erau firme nou înfiinţate și active în 2016, restul fiind firme cu experienţă în domeniu.

Relevantă este, totodată și evoluția numărului firmelor de transport care au intrat în insolvenţă. Numărul lor a scăzut puternic în 2016 la 2931, faţă de 6863 câte erau cu doi ani în urmă. Mai mult, numărul insolvenţelor, în 2017, se află deocamdată la minimul ultimilor şapte ani (1742 cazuri).

INVESTITORII STRĂINI, INTERESAŢI DE PIAŢA TRANSPORTURILOR

Studiul KeysFin arată, pe de altă parte, că investitorii străini sunt din ce în ce mai interesaţi de acest segment de afaceri. 375 de companii, care reprezintă 22% din piaţă, aveau anul trecut acționariat majoritar străin (o deținere de peste 50%).

Cei mai mari investitori în sectorul transporturilor si depozitării sunt austriecii care anul trecut controlau peste 4% din piață (2,086 miliarde de lei) apoi vin cei din Olanda și Italia cu câte 3%, topul fiind completat de investitorii spanioli, germani și fracezi, fiecare cu câte 2% din piață.

În total, investitorii străini erau implicaţi, anul trecut, în afaceri de peste 10 miliarde de lei.

PIAŢA TRANSPORTURILOR, RISCURI ŞI OPORTUNITĂŢI

Dincolo de rezultatele pozitive, pe ansamblu, piaţa transporturilor nu este scutită de provocări, afacerile din acest sector fiind influenţate de blocajul financiar şi de indisciplina financiară care afectează multe dintre ramurile economiei.

Datele financiare analizate de KeysFin arată că datoriile transportatorilor au crescut, pe ansamblu, de la 18,5 miliarde lei în 2012 la 24,7 mld.lei în 2016 în timp ce totalul creanţelor a atins anul trecut valoarea de 11,9 mld.lei.

Ponderea datoriilor comerciale a rămas relativ constantă în tot intervalul analizat (2012-2016), la 30-32%, valoarea acestora depăşind 7,7 mld. lei în 2016.

Perioada medie de încasare a creanţelor era de 92 de zile anul trecut, faţă de 98 de zile în 2012 iar perioada medie de plată a datoriilor a scăzut și ea la 192 de zile, faţă de 206 în urmă cu cinci ani.

Datele prezentate de KeysFin vin să susţină ideea că şi în acest domeniu este absolut necesară o informare constantă privind situaţia partenerilor de afaceri.

Să ştii în ce situaţie financiară se află firma cu care lucrezi, cum stă cu datoriile, în ce diferende juridice se află – sunt date care te pot ajuta să iei o decizie bună atunci când vine vorba de valoarea contractului, ce servicii îi oferi, practic să-ți crești șansele că îţi vei primi banii”, afirmă experţii KeysFin.

„Indiferent de dimensiunea business-ului, istoricul, situaţia acestuia, astfel de informaţii sunt esenţiale pentru a creiona o evaluare care să includă atât aspectele pozitive cât mai ales pe cele cu potenţial negativ în relaţia cu partenerul de afaceri. Pe baza acestui raport, departamentele financiare, managerii în principal, îşi pot dimensiona contractele, aşteptările şi pot lua măsuri de prevenire pentru a exploata potenţialul de dezvoltare dar şi pe cel de risc”, au mai spus analiştii de la KeysFin.

Informaţiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societăţile comerciale şi PFA-urile active din Romania.

Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru anunță lansarea spre consultare, de către MDRAP, a Ghidului General al Programului Operațional Regional 2014 -2020. Pe de altă parte, s-au finalizat negocierile de la nivel național cu DG Regio din cadrul Comisiei Europene, în ceea ce privește Programul Operațional Regional 2014-2020. Documentele, pe baza cărora se vor aloca peste 750 milioane euro pentru dezvoltarea Regiunii Centru în următorii ani, sunt publicate și pe pagina www.regio-adrcentru.ro.

După ce, în luna aprilie, ADR Centru a organizat Caravana de informare ”Fondurile Europene 2014-2020 în Regiunea Centru”, pentru a veni în sprijinul potențialilor solicitanți de fonduri europene nerambursabile, alocate prin Programele Operaționale 2014-2020, în data de 5 mai 2015, într-o conferință de presă de la nivelul MDRAP, Ministrul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a lansat spre consultare publică Ghidul general al POR 2014-2020. Pe baza experienței dobândite de ADR Centru în decurs de peste 16 ani, prin implementarea programelor de pre-aderare și apoi a POR și POSCCE 2007-2013, în următoarea perioadă Agenția va susține potențialii solicitanți de fonduri să pregătească noi proiecte de dezvoltare. Aceasta a fost, de altfel, și misiunea Caravanei de informare din luna aprilie, organizată în toate reședințele de județ din Regiunea Centru.

Prin POR 2014-2020, vor fi finanțate și tipuri noi de investiții, precum: creșterea eficienței energetice în mai multe domenii, infrastructura de educație (inclusiv pentru creșe și grădinițe), cadastrul și centrele de transfer tehnologic, pe lângă investițiile deja cunoscute în dezvoltare urbană, infrastructura de sănătate și cea de turism, IMM-uri sau drumurile județene. Câteva elemente de noutate ale POR 2014-2020, față de POR 2007-2013, pot fi regăsite pe pagina de Facebook a ADR Centru. Cei interesați pot formula opinii cu privire la noul POR 2014-2020 și la Ghidul general al solicitantului, pe care le pot trimite MDRAP, care are și calitatea de Autoritate de Management a Programului, până în data de 5 iunie, la ora 14.

”Am avut în ultima perioadă discuții tot mai aplicate cu potențialii solicitanți de fonduri, discuții bazate pe proiectele deja finanțate prin Programul REGIO 2007-2013, din care mai mult de jumătate s-au transformat în realizări concrete, în folosul cetățenilor. Acum este un moment important, deoarece această versiune a POR 2014-2020 este forma finală a programului, trimisă Comisiei Europene, formă care parcurge acum procedura de avizare tehnică. În plus, avem un Ghid consolidat general, care stabilește cadrul în care vor fi derulate finanțările europene și asupra căruia pot fi făcute comentarii până la începutul lunii iunie. Astfel, cei care doresc să demareze proiectele de finanțare nerambursabilă au un punct solid de plecare. Din acest moment, activitatea noastră de help-desk se va concentra pe noul Program Operațional Regional. Dacă, la finalul anului 2015, gradul de absorbție a fondurilor nerambursabile alocate regiunii va depăși valoarea de 80%, considerăm că vom aborda foarte bine pregătirea și realizarea de noi proiecte finanțate din surse europene nerambursabile”, a declarat Simion Crețu, director general ADR Centru.

Banca Naţională a României a anunţat luni, 30 martie 2015, cotaţiile principalelor valute, aflate în scădere uşoară.

Un euro: 4,4061 lei

Un dolar american: 4,0607 lei

Un franc elveţian: 4,2117 lei

Un gram de aur: 155,1184 lei.

Valutele vor scădea uşor în perioada următoare, când în ţară vin românii care lucrează în străinătate şi schimbă multă valută.

Veşti bune pentru români, de la BNR. Euro a scăzut marţi, 24 martie 2015, la 4,4045 lei.

Acest lucru se întâmplă deşi în ultimele luni cursul euro rămas în zona 4,44 lei.

Analistul economic Moise Guran crede că euro ar putea scădea sub 4,4 lei, iar BNR n-ar avea interes să oprească această evoluţie…

Comisia Europeană a rambursat României în acest an fonduri cu o valoare de peste 678 milioane de euro, aferente aplicațiilor de plată transmise în anul 2014 și în anul 2015.

„România a încasat în acest an peste 678 milioane de euro de la Comisia Europeană. În luna februarie a.c., țării noastre i-au fost rambursate fonduri în valoare de peste 460 milioane de euro, iar în luna martie a.c. i-au fost rambursate alte fonduri în valoare de aproximativ 217 milioane de euro”, a declarat ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici.

Sumele rambursate României în anul 2015 din fondurile structurale și de coeziune:

Programul Operațional Sectorial Transport- aprox. 299 milioane de euro
Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane-aprox. 158 milioane de euro
Programul Operațional Regional-aprox. 137 milioane de euro
Programul Operațional Sectorial Mediu- aprox. 68 milioane de euro
Programul Operațional Asistență Tehnică- aprox. 17 milioane de euro

În prezent, rata de absorbție curentă este de aproximativ 53%.

„Obiectivul nostru este să atingem o rată de absorbție de aproximativ 80% la sfârșitul acestui an. Este un obiectiv fezabil, în primul rând datorită măsurilor pe care am început să le implementăm încă din anul 2013 și pe care le continuăm și în acest an. Vă reamintesc, acest an este ultimul în care mai putem cheltui fondurile alocate de UE pentru perioada de programare 2007 – 2013”, a adăugat ministrul Eugen Teodorovici.

BNR a anunţat miercuri, 18 martie 2015, valorile în lei ale principatelor valute.

Dolarul american, francul elveţian şi aurul au crescut în primele 3 luni ale anului 2015.

Valorile principalelor pentru ziua de 18 martie 2015:

Euro: 4,4459 lei
Dolarul american: 4,1848 lei
Francul elveţian: 4,1744 lei
Gramul de aur: 154,4451 lei.

Guvernul Ponta a aprobat, printr-un Memorandum, Raportul negocierii Acordului de împrumut dintre România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare în vederea implementării Proiectului privind învățământului secundar. Textul negociat al Acordului de împrumut a fost semnat de Ministerul de Finanţe, Acordul urmând a a fi supus ratificării în Parlament.

Prin actualul Acord, BIRD acordă împrumut cu o valoare de 200 milioane de euro, pe o perioadă de 20 de ani, rambursabil într-o singură tranșă, la 1 noiembrie 2034, cu o dobândă EURIBOR la șase luni, plus marja variabilă.

Perioada de implementare a Proiectului va fi de circa șapte ani, data limită de tragere a sumelor împrumutului este de 31 decembrie 2022, conform unui comunicat al Guvernului României.

Proiectul privind învățământul secundar vizează stimularea absolvenţilor de învățământ secundar superior (liceu) de a-şi continua studiile în învățământul terțiar (învăţământ superior sau alte forme de învăţământ postliceal). Proiectul va sprijini programul educațional național prin intervenții la nivelul școlilor (asigurarea de granturi, ore de remediere și tutoriat, consiliere, meditații, activități extracurriculare etc.), intervenții sistemice (revizuiri ale programei școlare, formarea cadrelor didactice, îmbunătățirea condițiilor de predare etc.), precum și intervenții la nivelul universităților și programe de vară, vizând sprijinirea studenților cu risc de abandon – se mai arată în comunicat.

Fii la curent cu cele mai noi anunturi negociate.

Urmărește negociat.ro pe Facebook