Tags Posts tagged with "autostrada"

autostrada

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a declarat că autostrada Sibiu-Piteşti ar putea fi finalizată în 2020. Studiul de fezabilitate urmează să fie realizat anul viitor, în timp ce construcţia va dura 3 sau 4 ani.

 Termenul inițial era iunie 2016

„Fezabilitatea va trebui făcută în mod serios, cu studii geo, cu studii topo (geotehnice şi topografice, n.r.), sunt lucrări care nefăcute au stat la baza greşelilor pe care le constatăm, de genul Orăştie-Sibiu, deci nefăcute bine. Ele vor trebui făcute temeinic, ca să putem să avem o bază pentru proiectare corectă şi, după aceea, pe baza unui proiect bine fundamentat să putem să facem pasul următor, o construcţie pe care să nu trebuiască să o demolăm ulterior. Studiul de fezabilitate pentru Piteşti-Sibiu este deja în derulare, s-a împărţit pe cinci tronsoane. Două din ele la capete, care ridică mai puţine probleme de mediu, (…) au început şi ar fi trebuit să se termine chiar în această perioadă în care discutăm acum. Celelalte trei, de la mijloc, au probleme de mediu, în sensul că se află în Natura 2000, şi acolo durează ceva mai mult”, a afirmat Costescu, se arată într-un material publicat de dcnews.ro.

24.09.2015: ”Un grav accident de circulație avut loc joi dimineață în jurul orei 4:30 pe Drumul Național 1, între Sibiu și Sebeș, la intrare în Miercurea Sibiului. Un șofer de TIR din Argeș, a murit după ce a fost proiectat prin geamul autotrenului pe care îl conducea.” (sursa: oradesibiu.ro).

28.09.2015: ”Şeful Poliţiei Rutiere Sibiu, comisar şef Alin Pahonţu, a declarat azi, că principala urmare a închiderii în urmă cu trei săptămâni a traficului pe Autostrada A1, între Sălişte (judeţul Sibiu) şi Cunţa (judeţul Alba), este apariţia accidentelor rutiere şi îngreunarea circulaţiei pe DN 1. (…) Ultimul accident rutier de pe DN1, pe tronsonul Sălişte – Cunţa, a avut loc în urmă cu patru zile, când un şofer de TIR a decedat.” (sursa: radioiasi.ro).

28.09.2015: (câteva ore mai târziu): ”Traficul rutier se desfăşoară pe două benzi din trei, pe DN 1, la Sălişte, după producerea unui accident în urma căruia şoferul unei maşini a decedat, iar o persoană care se afla în autovehicul a fost foarte grav rănită, potrivit Poliţiei. Şoferul a decedat după ce a intrat cu maşina pe contrasens într-o curbă, fiind acroşată de o autoutilitară şi aruncată în şanţ. (…) ”La Unitatea de Primiri Urgenţe a SCJU Sibiu a fost adusă o pacientă de 84 de ani care este politraumatizată, prezintă traumatism cranio-cerebral, traumatism toracic, multiple fracturi. Pacienta este conştientă, dar instabilă hemodinamic, în continuare supusă unor investigaţii de specialitate, întrucât nu a ieşit din sfera de pericol. Cu siguranţă, femeia va rămâne internată’, a declarat Decebal Toderiţă, purtător de cuvânt al Spitalului clinic Judeţean Sibiu.” (sursa: radiomures.ro)

26.11.2015: ”Un accident în care au fost implicate patru autoturisme a avut loc pe DN 1, joi, 26 noiembrie 2015, la intrarea în localitatea Apoldu de Sus. Traficul a fost restricţionat între Sibiu şi Sebeş. Din evenimentul rutier a rezultat rănirea ușoară a unei persoane. În accident au fost implicate patru autoturisme (un microbuz de transport marfă, un TIR și două autovehicule mici – n.r.). Din fericire, șoferii nu circulau cu viteză mare. Singurul rănit este șoferul de 50 de ani care circula regulamentar și care a fost lovit de microbuz.” (sursa: bunaziuafagaras.info).

14.12.2015: A scăpat miraculos. ”Un tânăr de 33 de ani din Ocna Mureş a scăpat doar cu leziuni uşoare în urma unui accident rutier grav produs luni dimineaţa pe DN1, în judeţul Sibiu, în afara localităţii Apoldu de Sus. Din primele date ale IPJ Sibiu, şoferul a pierdut controlul volanului, într-o curbă şi a intrat pe contrasens, unde a lovit două autoutilitare.” (sursa: alba24.ro).

15.12.2015: Șase persoane rănite într-un accident pe DN1, la Apoldu de Jos. ”ISU Sibiu anunță că echipaje SMURD acorda ajutor medical pentru șase victime ce au suferit traumatisme usoare in urma acestui accident rutier petrecut in localitatea Apoldu de Sus. ”Persoanele sunt transportate la Unitatea de Primiri Urgente. De asemenea, un echipaj de pompieri asigura masurile de protectie si siguranta la incendiu la fata locului”, spun cei de la ISU Sibiu.” Traficul s-a desfășurat alternativ, pe o singură oră, timp de aproape nouă ore. (sursa: oradesibiu.ro).

Știrile de mai sus sunt din categoria celor care intră, de obicei, la categoria ”fapt divers” în ziarele și pe site-urile de știri quality ori în buletinele de știri ale televiziunilor locale. În mass-media naționale citim asemenea știri doar când numărul victimelor depășește 4-5 persoane ori dacă imaginile ”cu fiare contorsionate” intră în categoria care poate fi prezentată generic cu titrarea ”un accident spectaculos”. Și, totuși, aceste știri nu țin de ”fapt divers”. Localitățile Săliște, Apoldu de Sus, Apoldu de Jos și Miercurea Sibiului nu se află nici în Afghanistan, nici în Irak, nici în Siria, chiar dacă bilanțul victimelor înregistrate aici poate ne-ar putea face să ne gândim la așa ceva. În fapt, cele două localități învecinate se află pe DN1, pe varianta de ocolire pentru segmentul de autostradă Orăștie-Sibiu dintre Săliște și Cunța, închis pentru a fi reconstruit, după ce a fost inaugurat electoral în luna noiembrie a anului trecut.

Altfel spus, acesta este prețul plătit pentru incompetența (și corupția) din construcția de autostrăzi din România, se arată în studiul realizat de platforma romaniacurată.ro. Și să nu ne bazăm pe noroc și miracole. Segmentul de DN1 în discuție a fost (și este) unul extrem de periculos. Ține de hazard ca tragediile care s-au produs până acum aici să nu se repete până la redeschiderea segmentului de autostradă. Dincolo de suportarea facturii pentru reconstrucția segmentului de autostradă, va răspunde cineva – penal și financiar – pentru toate acestea?

Cătălin Drulă, de la Asociația Pro-Infrastructură, a publicat astăzi, pe pagina lui de Facebook și pe forumul peundemerg.ro imagini despre modul în care se desfășoară lucrările de reparații la tronsonul de autostradă Sibiu – Orăștie, începute în primele zile ale lunii septembrie, se arată într-o relatare publicată pe platforma romaniacurata.ro

”Am fost ieri să văd cu ochii mei autostrada închisă după 9 luni, adică lotul 3 din autostrada Orăștie-Sibiu. Pe scurt: apa își face de cap cam peste tot în zona respectivă infiltrându-se în terasamente și producând alunecări de teren. Fără să îmi arog vreo expertiză, cred că e nevoie de soluții serioase și masive de consolidare și drenare care, probabil, nu mai pot fi efectuate în cadrul contractului existent. A ieșit un mic fotoreportaj pe care îl puteți vedea aici”, scrie Cătălin Drulă, pe Facebook.

Costul tronsonului (cu finanțare europeană) a fost de 137 de milioane de euro. În această vară, directorul de investiții de la CNADNR, Alin Goga, a declarat la Realitatea TV că lucrarea a fost decontată deși existau peste 300 de deficiențe constatate de către specialiștii companiei. ”Tot ce am plătit trebuie scos afară și să construim, din nou, de la zero. Planurile de alunecare sunt avansate. Şi ce este cel mai grav este că noi am avut rapoarte comandate de CNADNR, de constructor, care ne-au spus și am știut şi din raportul doamnei Sanda Manea, profesor la Universitatea de Construcții București, că sunt greșeli de proiectare și de execuție. Am știut din decembrie, anul trecut, și noi am plătit autostrada integral, în condițiile în care am știut că lucrurile sunt făcute greșit”, a spus Alin Goga. Acesta a avertizat că există posibilitatea ca, din această cauză, UE să ceară banii înapoi. La câteva zile după aceste declarații, Alin Goga a fost demis.

Autostrada mai e ”celebră” și prin faptul că a fost inaugurată anul trecut cu câteva zile înainte de începerea oficială a campaniei electorale.

Oficial, actualele lucrări de reparații ar trebui să dureze o lună și jumătate, iar costurile ar urma să fie suportate de constructor.

***

Câteva imagini de pe Forumul peundemerg.ro (explicațiile aparțin autorului foto). Mai multe imagini aici.

„Un sector de drum național periculos, așa cum este DN1/7 între Cunța și Săliște, este mai sigur pentru trafic decât o autostradă nouă. De fapt, acestă decizie de închidere totală a traficului pe A1 Orăștie – Sibiu Lot 3 este una surprinzătoare, întrucât, până acum o săptămână, în ciuda avalanșei de dovezi și de mărturii publice avizate din ultimele două luni, CNADNR dădea asigurări ferme că tronsonul nu are probleme grave, ci doar unele „minore”, care vor fi rezolvate sub trafic. Așa își începe Mihai Alexandru Crăciun materialul publicat pe biziday.ro,în care abordează termenul în care va fi închisă autostrada.
Întreaga anchetă o puteți citi aici.

Cei care circulă pe ruta Alba Iulia – Sebeș, sau invers, au parte de zeci de minute de coșmar. Multe zeci de minute, pentru că atât durează să traversezi scurta distanță de 15 km dintre cele două orașe. Spre disperarea locuitorilor celor două localități, a turiștilor și a locuitorilor din cartierul Partoș.  Blocajul se regăsește atât pe sensul către Sebeș, dar și cel către Alba Iulia. Dacă de la Sibiu până la Sebeș se ajunge acum în maxim 40 de minute, același timp îl faci minim, să ajungi de la Sebeș la Alba Iulia.

Sursele noastre spun că valorile de trafic au ajuns și până la 20.000 de autovehicule în 24 de ore, iar acest fapt duce la crearea de ambuteiaje, mai ales că sezonul turistic este în toi. Singura rezolvare a acestei situații este construirea și darea în folosință a autostrăzii Sebeș – Turda, care ar prelua traficul de tranzit și ar deschide porțile orașului nostru, mai ales la orele de vârf.

Dar până la înfăptuirea avestui vis se pare că trebuie să mai așteptăm ceva timp, iar până atunci trebuie să ne înarmăm cu răbdare.

Antreprenorul are responsabilitatea deplină pentru remedierea defectelor apărute atât în perioada de execuţie a lucrărilor, cât şi în perioada de garanţie (4 ani). Astfel, lucrările de remediere vor fi executate pe riscul şi cheltuiala Antreprenorului.

Aceasta este concluzia comunicatului de presă remis de către CNADNR și care vizează problemele apărute pe segmentul de la Aciliu a autostrăzii Sibiu – Orăștie.

Aici puteți citi comunicatul integral.

I. Cu referire la stadiul remedierii degradărilor constatate în cadrul Contractului “Proiectare şi execuţie Autostrada Orăştie – Sibiu, Lot 3: km 43+855 – km 65+965”.

Până în prezent, Antreprenorul lucrării, compania Salini-Impregilo SpA, a informat că realizează o serie de expertize tehnice în zonele cu probleme. Până în momentul de faţă, CNADNR S.A., însă, nu a primit nicio informaţie oficială cu privire la investigaţiile, testele şi concluziile acestor expertize.

La sfârşitul acestei săptamâni, este programată, de comun acord, o şedinţă tehnică, în cadrul căreia se aşteaptă ca Antreprenorul să prezinte aceste detalii pentru defectele din zona km 60+660 (conf. proiect), inclusiv soluţia tehnică de remediere, dat fiind faptul că şedinţa a fost solicitată de către Antreprenor.

Demersurile întreprinse de către CNADNR S.A.

CNADNR S.A. s-a sesizat cu privire la defectele constatate, şi pentru cele majore, în momentul de faţă, în paralel cu Antreprenorul, a contractat servicii de realizare a unor expertize tehnice, în baza cărora se vor stabili cauzele degradărilor şi care vor recomanda soluţiile tehnice necesare a fi executate de către Antreprenor pentru remedierea degradărilor apărute.

Raportul tehnic preliminar prezentat de către Experţii Tehnici independenţi prezintă următoarele cauze preliminare ale degradărilor constatate:

Zona km 59+900 – 59+950 (ebulment): se poate aprecia pe baza datelor din teren că degradările semnalate în această zonă, deşi superficiale, sunt cauzate de natura argiloasă şi starea de consistenţă redusă, respectiv capacitatea portantă a terenului de fundare. Având în vedere caracterul de PUCM a argilelor din teren şi posibila circulaţie haotică a apei în zonele adiacente şi în profuzime se estimează că vor exista în continuare tasări ale terenului cu desfăşurare în timp, necesitând pe termen scurt monitorizarea acestora.

Zona km 60+600 – 60+700 (crăpătură): se poate aprecia pe baza datelor din teren că degradările semnalate în această zonă, sunt cauzate de nerespectarea la execuţie a soluţiei proiectate în corelare cu natura argiloasă şi starea de consistenţă redusă, respectiv capacitatea portantă a terenului de fundare. Având în vedere caracterul de PUCM a argilelor din teren şi posibila circulaţie haotică a apei în zonele adiacente şi în profuzime se estimează că vor exista în continuare fisurări ale straturilor rutiere provenind din comportarea ansamblului rambleu/teren de fundare necesitând pe termen scurt monitorizarea acestora. Se consideră că este necesară aplicarea integrală şi corectă a soluţiei proiectate.

Menţionăm faptul că, conform prevederilor Contractului “Proiectare şi Execuţie Autostradă Orăştie – Sibiu, lot 3, km 43+855 – km 65+965”, Antreprenorul are responsabilitatea deplină pentru remedierea defectelor apărute atât în perioada de execuţie a lucrărilor, cât şi în perioada de garanţie (4 ani). Astfel, lucrările de remediere vor fi executate pe riscul şi cheltuiala Antreprenorului.

În cazul în care Antreprenorul nu va executa remedierea defecţiunilor constatate, Beneficiarul va angaja şi va plăti alt antreprenor care să execute lucrarea de remediere a defecţiunilor, urmând ca, ulterior, costurile aferente lucrărilor de remediere să fie recuperate de la Antreprenor.

Tocmai din acest considerent, expertizele demarate de către CNADNR SA vizează, pe lângă constatarea cauzelor ce au condus la situaţia actuală a lucrării, şi recomandarea unor măsuri de remediere, care să poată fi utilizate de către noul antreprenor, doar în cazul în care Antreprenorul lucrării nu îşi va respecta obligaţiile contractuale de a remedia aceste defecte.

De asemenea, subliniem faptul că CNADNR S.A. va întreprinde demersurile necesare pentru a recupera orice daune generate de întârzierile produse ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor Antreprenorului ce decurg din prevederile contractului.

II. Referitor la deschiderea traficului rutier pe acest tronson.

1. Conform contractului încheiat între CNADNR SA şi compania Salini-Impregilo SpA la data de 20.05.2011 având ca obiect “Proiectare şi execuţie Autostrada Orăştie – Sibiu, Lot 3: km 43+855 – km 65+965“, termenul de finalizare al lucrărilor a fost 17.04.2013. Lucrările nu au fost finalizate de catre Antreprenor în acest termen. Totodată prin decizia Comisiei de Adjudecare a Disputelor din data de 07.04.2014, Adjudecatorul Unic a decis că Antreprenorul este îndreptăţit la o prelungire a duratei de execuţie până la data de 30.11.2014. Acest fapt a condus la cererea Antreprenorului de recepţie a tuturor lucrărilor în data de 12.11.2014

2. În acest sens, la nivelul CNADNR SA a fost desemnată o comisie în vederea evaluării lucrărilor executate în Şantier.

3. Astfel, în data de 07.11.2014 şi în perioada 11.11.2014 – 13.11.2014 au avut loc inspecţii tehnice ale întregului Şantier, realizate de către Beneficiar, Antreprenor şi Inginer, în cadrul cărora Părţile au constatat următoarele:

 stadiul fizic al lucrărilor executate pe întreg tronsonul de autostrada Orăştie – Sibiu, Lot 3, asigură desfăşurarea circulaţiei pe ambele căi unidirecţionale;

 lucrările privind siguranţa circulaţiei, respectiv marcajele rutiere, parapeţi de protecţie, indicatoarele rutiere, panourile de orientare sunt finalizate, inspectate şi verificate de către Biroul de Poliţie al Autostrăzii şi Inginerul FIDIC DRDP Braşov, şi permit utilizarea autostrăzii;

 nu sunt întrunite toate condiţiile necesare realizării recepţiei la terminarea lucrărilor.

Astfel, în conformitate cu prevederile Hotărârii 273 din 14 iunie 1994 privind aprobarea Regulamentului de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora, art. 31: “În cazurile în care investitorul solicită prelucrarea unei părţi din lucrare înainte de terminarea întregii lucrări prevăzute în contract, se va încheia un proces-verbal de predare-primire între executant şi investitor, în care se va consemna starea părţii de lucrare în cauză, măsurile de conservare, precum şi cele de protecţie reciprocă a desfăşurării activităţii celor două părţi. Toate riscurile şi pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra investitorului, cu excepţia viciilor ascunse şi a celor decurgând din executarea necorespunzatoare.

Procesul-verbal de predare-primire încheiat în aceste condiţii nu este un proces-verbal de recepţie pentru partea de lucrare în cauză, dar investitorul poate cere înscrierea în procesul-verbal de recepţie, întocmit la terminarea lucrării în întregime, a viciilor pe care le-a constatat cu ocazia predării-primirii şi le-a consemnat în procesul-verbal respectiv. Pentru partea de lucrare preluată de investitor, perioada de garanţie pentru viciile care nu ţin de siguranţa construcţiei începe de la data terminării remedierilor.”, în data de 13.11.2014 a fost emis Procesului Verbal de predare – preluare care a recomandat preluarea lucrărilor executate la tronsonul de autostradă Oraştie – Sibiu, lot 3: km 43+855 – km 65+965 în vederea deschiderii traficului rutier. Acest document a fost acceptat şi însuţit de către Antreprenor, prin reprezentantul său.

De asemenea, clarificam pe această cale faptul că CNADNR SA nu a instructat Antreprenorul să execute lucrările aferente tronsonului de autostradă Orăştie – Sibiu, lot 3 în alt mod faţă de cel stabilit de către Antreprenor prin calitatea sa pe care o are în cadrul acestui Contract, respectiv de proiectant şi constructor. Astfel, în conformitate cu prevederile legii 10/1995 obligaţia şi răspunderea stabilirii fazelor de execuţie revine proiectantului, iar respectarea acestora revine constructorului.

III. Cu privire la aşa numitele modificări ale Contractului de lucrări, clarificăm că până la data prezentei CNADNR SA şi compania Salini – Impregilo SpA nu au încheiat niciun document care să modifice în vreun fel condiţiile de Contract.

Un tânăr în vârstă de 22 de ani s-a ales cu dosar penal după ce a furat 300 litri de motorină din rezervorul autoutilitarei pe care lucra la şantierul Autostrăzii Sebeş-Turda. Maşina aparţine unei firme la care tânărul era angajat.

Potrivit IPJ Alba, la data de 5 august, a.c., poliţiştii Secţiei 3 Poliţiei Rurală Aiud l-au identificat pe F.P.R., de 22 de ani, din comuna Mirăslău, judeţul Alba, care, în cursul lunii iulie 2015, fiind angajat la o societate comercială ce face lucrări la Autostrada Sebeş – Turda, ar fi sustras cantitatea totală de 300 de litri de motorină din rezervorul autoutilitarei pe care lucra.

Faţă de F.P.R., cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunii de furt.

Sutele de neconformităţi constatate pe autostrada Sibiu – Orăştie îi îngrijorează pe reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Publice (CNADNR), care recunosc, prin vocea unui oficial, că deşi au avut rapoartele de neconformitate, nu au fost foarte atenţi la ce spun acestea. Invitat la Realitatea TV, directorul de investiţii al CNADNR, Alin Goga, a declarat că, la câte deficienţe au fost constatate, autostrada ar trebui să fie închisă traficului şi reconstruită de la zero. Mai mult, „s-ar putea ca și Uniunea Europeană, ținând cont că am făcut niște plăți nelegale, să ne spună să le dăm toți banii înapoi”, a mai spus Goga.

„Tot ce am plătit trebuie scos afară şi să construim din nou”

„Trebuie să scoatem tot afară și – am vorbit asta cu profesori universitari, cu absolut toată lumea – în condițiile în care am știut că recepționăm un lucru defect. A fost o pasivitate”, a spus directorul de investiții al CNADNR.
Potrivit directorului de investiţii al CNADNR, o rezolvare tehnică a tuturor deficienţelor de pe acest tronson de autostradă ar costa cam 250 de milioane de euro, în condiţiile în care firma italiană care s-a ocupat de proiect a primit toţi banii din contract, deşi lucrările sale au prezentat peste 300 de deficienţe.

„Tot ce am plătit trebuie scos afară și să construim, din nou, de la zero. Planurile de alunecare sunt avansate. Şi ce este cel mai grav este că noi am avut rapoarte comandate de CNADNR, de constructor, care ne-au spus și am știut şi din raportul doamnei Sanda Manea, profesor la Universitatea de Construcții București, că sunt greșeli de proiectare și de execuție. Am știut din decembrie, anul trecut, și noi am plătit autostrada integral, în condițiile în care am știut că lucrurile sunt făcute greșit”, a confirmat directorul de investiţii al CNADNR.

Consultantul pe lucrare a fost concediat de CNADNR, dar a câştigat în instanţă şi cere zece milioane

Cele 300 de note de neconformitate pe marginea execuţiei lucrărilor au fost făcute de firma Consitrans – consultant pe lucrare al CNADNR. Nu a lipsit nici sesizarea de la DRDP Brașov, care a avertizat că există un plan de alunecare, ce afectează și magistrala de cale ferată.

„Nu firma asta era inginerul. Era consultant și ăla spune <<vezi că nu sunt în regulă>>. Noi le-am ascuns, l-am dat pe ăla afară și am pus niște salariați de-ai noștri. Consitrans a câștigat în tribunal și trebuie să le dăm și zece milioane de lei. Punem niște salariați și oricât de bine intenționați ar vrea să fie, nu au experiență de șantier, pentru că sunt oameni care au stat mai mult la birouri și ei depind de un director. Specialiștilor care au verificat calitatea tehnică a construcțiilor le-a luat o zi să spună că nu e în regulă. Autrostrada trebuie închisă”, a declarat Alin Goga.

Mai multe despre acest subiect puteți citi aici.

Fii la curent cu cele mai noi anunturi negociate.

Urmărește negociat.ro pe Facebook