Educatie

Sâmbătă, 30 mai 2015, la Colegiul Național Militar ,,Mihai Viteazul” se va desfășura prima etapă a examenului de admitere în clasa a IX-a. Pentru ocuparea celor 120 de locuri (l00 băieți și 20 fete) vor concura 409 elevi de gimnaziu (302 băieți și 107 fete).

Astăzi, cei 409 candidați sunt așteptați în colegiu, până la ora 16:00, urmând ca mâine, începând cu ora 9:00, să susțină testul grilă de verificare a cunoștințelor la limba și literatura română și matematică, test la care trebuie să obțină minim nota 6,00 pentru a fi declarat admis. A doua etapă se va desfășura în data de 6 iulie, iar candidații admiși la testul grilă și la evaluarea națională, vor fi ierarhizați în ordinea strict descrescătoare a mediilor finale de admitere, în limita numărului de locuri, atât la fete cât și la băieți.

Şcoala Gimnazială Ciugud, în parteneriat cu Primăria comunei Ciugud, Inspectoratul Şcolar Judeţean Alba şi Casa Corpului Didactic Alba au derulat în primele luni ale acestui an proiectul „Cultura şi specificul şcolii”.
Obiectivul general al proiectului a fost cunoaşterea culturii şcolilor din judeţul Alba şi afirmarea acestora la nivel judeţean, precum şi stimularea implicării cadrelor didactice şi a elevilor în popularizarea culturii şcolilor din care fac parte.

Obiectivele specifice pe care ni le-am propus au fost promovarea şcolilor din judeţul Alba; îmbunătăţirea imaginii şcolilor în cadrul comunităţilor din care fac parte; stimularea creativităţii elevilor şi cadrelor didactice din judeţul Alba. Grupul ţintă vizat a fost reprezentat de elevii claselor P-VIII şi cadrele didactice din învăţământul preuniversitar din judeţul Alba.

Proiectul s-a desfăşurat sub forma unui un concurs pentru elevi cu tema ”Lumea din şcoala mea”, cu două secţiuni: creaţie literară şi creaţie plastică, dar şi sub forma unui simpozion pentru cadrele didactice cu tema ”Cultura şcolii – modalitate de promovare a instituţiilor din învăţământul preuniversitar”.
Am avut marea bucurie să constatăm că intenţia noastră de promovare a Şcolilor din judeţul Alba a atras atenţia şi unor cadre didactice din afara judeţului, interesate fiind de imaginea şcolilor din care fac parte. Astfel, pe lângă profesori şi învăţători din judeţul nostru, au mai participat şi dascăli din judeţele Gorj, Vaslui, Suceava, Dolj, Bihor, Iaşi şi Maramureş, în total 65 de persoane.

În ceea ce priveşte concursul ”Lumea din şcoala mea”, destinat elevilor, ne-a surprins plăcut participarea a 69 de copii la secţiunea de creaţie artistico-plastică. Juriul, format din cadre didactice de specialitate, a mai fost pus în dificultatea de a împărţi şi premiile pentru cei 85 de elevi înscrişi cu lucrări literare în concurs.

Lucrările cadrelor didactice au fost strânse în revista cu ISSN a simpozionului, iar unele dintre lucrările elevilor au alcătuit cărticica cu ISBN ”Lumea din şcoala mea”.

„Suntem mândri că am reuşit, cu succes, implementarea acestui proiect şi mulţumim pe această cale primarului comunei Ciugud, d-l Gheorghe Damian, d-nei inspector educativ Codruţa Lodroman de la ISJ Alba, d-lui prof. Deák-Székely Szilárd Levente, director al CCD Alba, tuturor cadrelor didactice din şcolile din judeţ care au participat cu lucrări în cadrul proiectului: Şcoala Gimnazială ”Avram Iancu”, Şcoala Gimnazială ”Vasile Goldiş” şi Palatul Copiilor din Alba Iulia, Şcoala Gimnazială ”Decebal” din Cricău, Şcoala Gimnazială ”Ovidiu Hulea” şi Şcoala Gimnazială ”Axente Sever” din Aiud, Şcoala Gimnazială ”Singidava” din Cugir, Liceul cu Program Sportiv din Sebeş, Şcoala Gimnazială Ocoliş, Liceul ”Dr. Lazăr Chirilă” Baia de Arieş, Şcoala Primară Segagea, Şcoala Primară Poşaga de Sus, Şcoala Gimnazială Poşaga de Jos, Şcoala Gimnazială ”Avram Iancu” Unirea, Şcoala Gimnazială ”Dr. Petru Şpan” Lupşa, Şcoala Gimnazială ”Ştefan cel Mare” Cetatea de Baltă, Şcoala Gimnazială ”Mihai Eminescu” Şard, Şcoala Gimnazială Crăciunelu de Jos, Şcoala Gimnazială Ampoiţa, Şcoala Gimnazială Noşlac, dar şi din grădiniţele Nr. 13 şi Nr. 8 din Alba Iulia şi GPP ”Prichindel” din Cugir. Nu în ultimul rând mulţumim cadrelor didactice de la şcolile şi grădiniţele de pe raza comunei Ciugud pentru implicare.
Vă aşteptăm cu drag să participaţi cu lucrări şi la cea de-a doua ediţie a acestui proiect, care se va desfăşura în anul şcolar 2015-2016.” au spus coordonatorii proiectului, prof. Gabriela Benchea, director al Şcolii Gimnaziale Ciugud şi prof. înv. primar Sorina Mărginean.

În perioada 4-12 mai 2015, Centrul Raţiu pentru Democraţie, în parteneriat cu Fundaţia Pro Munţii Apuseni, a realizat caravana naţională „Liceeni pentru Comunitate”. 500 de elevi din 22 de licee din Turda, Cluj-Napoca, Baia Mare, Oradea, Alba Iulia, Câmpeni, Zalău, Sighişoara, Bucureşti, Iaşi, Paşcani, Petroşani, Câmpia Turzii, Miercurea Ciuc au dezvoltat planuri de campanii de advocacy asupra problemelor relevante din comunităţile lor. Printre cele mai interesante iniţiative civice propuse de elevi, putem enumera: introducerea postului de interpret în limbajul mimico-gestual în fiecare clasă din şcolile pentru deficienţi de auz (Liceul pentru Deficienţi de Auz, Cluj-Napoca); dezvoltarea unui centru de excelenţă dedicat elevilor cu rezultate foarte bune la învăţătură şi tinerilor talentaţi din Oradea (Liceul Teoretic „Aurel Lazăr”, Oradea); facilitarea accesului tinerilor la piaţa forţei de muncă Colegiul Naţional „Horea, Cloşca şi Crişan”, Alba Iulia); ecologizarea malului Târnavei (Liceul Tehnologic Nr 2, Sighişoara).
Campaniile de advocacy urmează să fie implementate de elevi, în colaborare cu profesori, lucrători de tineret şi reprezentanţii administraţiilor publice locale, în lunile iunie-iulie. Aceste activităţi fac parte din proiectul „Cetăţenie Activă prin Participarea Tinerilor”, al cărui scop constă în creşterea nivelului de participare civică şi cetăţenie activă a tinerilor cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani, atât prin implicarea a 500 de elevi, 24 de profesori şi 12 lucrători de tineret, din cel puţin 12 oraşe din România, în dezvoltarea şi implementarea de campanii de advocacy pe probleme identificate în comunităţile lor, cât şi prin creşterea oportunităţilor de dialog structurat între elevi şi autorităţile publice locale. Proiectul este implementat în perioada octombrie 2014 – septembrie 2015 şi este realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, program finanţat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, sponsorizat de Raiffeisen Bank, administrat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile.

în inicinta Liceului cu Program Sportiv a avut loc deschiderea activităților din cadrul proiectului ÎȚI ARĂT CĂ POT, un proiect inițiat de către echipa Flash alcătuită din 7 elevi ai liceului (Lungoci Daniela Raluca, Fleșer Andreea, Petrifalean Iuliana, David Paula Nicoleta, Sulumete Karina Diana, Smajlovic Amela, Danci Alexandru) și coordonat de doamna profesor Jurcă Mirela.
Dorința elevilor de a renaște jocurile copilariei și de a face cunoscute afecțiunile care apar în organism datorită utilizări îndelungate a gadgeturilor a fost prezentată mai întai profesorilor în sala profesorală a liceului. Aici echipa proiectului a împarțit fluturași și a lansat invitația la mișcare și în rândul profesorilor.
Între orele 10:00-11:00 echipa Flash a pășit în clasele liceului invitând elevii liceului la activitatea din 17 mai 2015 de la orele 14:00 când în Cetatea Alba Carolina în zona statuii lui Mihai Viteazul va avea loc reînvirea jocurilor copilariei și eliminarea pentru un timp scurt a gadgeturilor din viața participanților.Tot în clase, membrii echipei au împărțit fluturași și au prezentat o scurta scenetă numită ”Sedentarismul” care reperezintă schimbarea mentalitații unei adolescente care alege mișcarea în defavoarea gadgeturilor.
În pauza mare (10:50-11:10) echipa Flash a discutat cu elevii la standul aplasat la intrarea principală a liceului despre jocurile copilariei despre sedentarism și au jucat împreuna”Aschie”(unul dintre jocurile copilăriei).

În perioada 09-13 mai delegația a Colegiului Național Militar „Mihai Viteazul” formată din el.plt.maj. Darian Grosu, el.sg. Cosmin Crețu, el. cap. Alexandra Burz și el.cap. Andrei Klett și însoțită de către comandantul colegiului, colonel Marcel Domșa și profesorii Paraschiva Fărcaș și Alina Chiorean, a participat la ultima reuniune de proiect multilateral de la Boras, Suedia. Programul reuniunii a cuprins ateliere practice, activități sportive, vizite de documentare precum și o expoziție cu produsele finale din cadul activităților realizate la nivel de proiect în toate cele 7 reuniuni ce s-au defășurat pe parcursul celor doi ani de activitate.

În prima zi a reuniunii oaspeții au avut ocazia să observe popularitatea de care se bucură sportul și activitățile în aer liber în Suedia. Boras a fost gazda unei competiții pe echipe destinată tuturor celor ce doreau să facă mișcare, iar probele îmbinau sportul cu amuzamentul, promovând stilul de viață sănătos.

Apoi, duminică, 10 mai 2015, a fost vizitat orașul Goteborg, participanții au văzut, la cald, stilul de viață suedez și modul în care clima și spațiul geografic au influențat evoluția civilizației suedeze de-a lungul timpului.
A treia zi de proiect a fost dedicată activităților în școală. Elevii și profesorii au participat la cursuri și activități în aer liber reușind să socializeze și să se bucure de beneficiile pe care sportul le aduce sănătății fizice și mintale. Cadrele didactice au participat la reuniuni de lucru pe tema managementului educațional și a managementului de proiect, s-a realizat un bilanț al proiectului și s-a prezentat rezultatul chestionarelor de impact aplicate la finalul proiectului. Acestea au scos în evidență faptul că proiectul a contribuit la schimbarea stilului de viață al elevilor, cadrelor didactice și părinților și, totodată, la crearea unor legături de prietenie și colaborare.

A patra zi a fost dedicată atelierelor practice, unde participanții au învățat câteva din secretele stilului de viață suedez și aplicarea acestora în viața de zi cu zi. Oaspeții au participat și la lecțile de prim ajutor în caz de înec iar la finalul zilei au socializat în cadrul unei întâlniri cu părinții și reprezentanții comunității locale, urmărind proiecții de filme și fotografii realizate în cadrul proiectului.

Putem spune că, obiectivele stabilite au fost atinse. Încă de la început proiectul a reușit să aducă schimbări în modul de viață al elevilor, părinților și cadrelor didactice. În toate instituțiile partenere s-a acordat o mai mare atenție activității fizice a elevilor dar și a personalului, s-au organizat activități de prevenire a bolilor de nutriție, consumului de droguri și expoziții cu rezultatele proiectului.

Proiectul multilateral Comenius „ Mens Sana in Corpore Sano-Let`s Find the Balance” se derulează în perioada 2013-2015 și își propune să identifice problemele cu care tinerii de astăzi se confruntă și să găsească soluții pentru a pune în practică celebrul dicton latin în societatea contemporană. Sunt vizate toate aspectele unei vieți sănătoase: activitate fizică, alimentație, gândire pozitivă, igienă etc. Pe parcursul celor 6 reuniuni de proiect care s-au derulat până în prezent, instituțiile partenere au elaborat produse de proiect precum logo-ul proiectului, pagina web, ghidul pentru o viață sănătoasă, revista proiectului, galerie foto, jurnalul proiectului, chestionare despre modul de viață al tinerilor, chestionare de evaluare a proiectului.

Activitățile desfășurate în cadrul acestui parteneriat sunt finanțate în totalitate de către Comisia Europeană prin Programul de Învățare pe tot parcursul vieții.
Acest proiect a fost finanţat cu sprijinul Comisiei Europene. Aceasta publicatie (comunicare) reflecta numai punctul de vedere al autorului si Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informațiilor pe care le conține.

Programul “Euro 200” pentru acordarea unui ajutor financiar elevilor și studenților învederea achiziționării de calculatoare va continua în 2015. Guvernul a aprobat, printr-o Hotărâre, modelul bonului valoric de care vor beneficia elevii şi studenții din învățământul de stat sau particular acreditat, în vârstă de până la 26 de ani, care provin din familii cu un venit brut lunar de maximum 150 lei pe membru de familie. Valoarea acestui bon este de 200 de euro.

Culoarea bonului valoric din acest an va fi albastru deschis. Din motive de securitate, în fiecare an, culoarea și seria bonului valoric se schimbă prin Hotărâre de Guvern.

Potrivit calendarului, în anul 2015, distruibuirea bonurilor pentru achiziționarea de calculatoare se va face în perioada 24 iunie-30 iulie, iar achiziționarea propriu-zisă e va face în perioada 24 iunie – 31 august.
Bugetul alocat de Ministerul Educației și Cercetării Științifice pentru derularea „Euro 200” în anul 2015 este de 16 milioane de lei, estimându-se că vor beneficia de acest sprijin 17.779 de elevi și studenți.

Programul “Euro 200” se derulează începând cu anul 2004, în baza Legii nr. 269/2004, obiectivele sale fiind stimularea achiziţionării de computere prin acordarea unor ajutoare financiare stabilite pe criterii sociale, respectiv crearea de competenţe în utilizarea mijloacelor IT & C.
Cuantumul bonului valoric reprezintă echivalentul în lei al sumei de 200 euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României pentru ultima zi a lunii precedente achiziţiei.
Configuraţia minimă recomandată a calculatoarelor pentru achiziţionarea cărora se acordă sprijinul financiar este următoarea: procesor 2 Ghz, 1 GB RAM si 250 GB hard-disk şi software de bază licenţiat, incluzând un sistem de operare şi un program antivirus.
În cei zece ani de aplicare a „Euro 200” au beneficiat de acest program 281.349 de elevi și studenți.

Etapa rezervată pentru înscrierea la grădiniță a copiilor nou-veniți, cu vârste între 3 și 6 ani, a început de luni, 11 mai, potrivit calendarului publicat de MECS.

În acest sens, Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice a solicitat inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti să asigure toate măsurile necesare finalizării până la data de 1 august 2015 a tuturor procedurilor de înscriere şi reînscriere în învăţământul preşcolar. Pentru anul şcolar 2015-2016, au fost alocate 665.000 de locuri în învăţământul preşcolar (toate grupele de vârstă: mică, mijlocie şi mare), în conformitate cu prevederile Hotărârii de Guvern privind aprobarea cifrei de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar de stat finanţat de la bugetele locale şi pentru învăţământul preuniversitar militar finanţat de la bugetul de stat, precum şi numărul de locuri – granturi de studii din instituţiile de învăţământ superior de stat.

Pentru asigurarea transparenţei procesului de reînscriere/înscriere, conducerile unităţilor de învăţământ preşcolar vor afişa, la vedere, pentru toţi cei interesaţi, următoarele informaţii: capacitatea instituţiei (număr de copii pentru care a fost proiectată), numărul de locuri aprobat prin planul de şcolarizare pentru anul şcolar 2015-2016 (pe grupe de vârstă), criteriile generale stabilite de Consiliul de administraţie pentru înscrierea copiilor, numărul de copii reînscrişi/înscrişi zilnic (în perioada stabilită) din totalul disponibil. Criteriile generale vor fi aprobate de Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ şi se aplică în baza unor documente doveditoare, prezentate de părinţii/reprezentanţii legali ai copilului.

Perioadele de înscriere şi reînscriere la nivelul fiecărei grădiniţe şi orarul aferent vor fi stabilite de conducerea unităţilor de învăţământ. Ambele categorii de informaţii vor fi afişate la loc vizibil, în fiecare grădiniţă, pentru a fi cât mai accesibile părinţilor şi publicului interesat. În măsura în care este posibil, informaţiile vor fi publicate şi pe site-urile grădiniţelor (dacă există) şi, eventual, pe site-ul inspectoratului şcolar judeţean. Înscrierile pot continua şi după data de 1 august, în limita locurilor disponibile.

După finalizarea etapei de reînscriere, ocuparea locurilor libere se va face astfel:

în ordinea descrescătoare a grupelor de vârstă: grupa mare (copii de 5 ani), grupa mijlocie (copii de 4 ani) şi grupa mică (copii de 2-3 ani)
în limita locurilor rămase şi, dacă este cazul, pe baza criteriilor generale de departajare, pe care grădiniţele le aplică atunci când există mai multe solicitări decât numărul de locuri (ex: apropierea de domiciliul copilului, existenţa a unui frate/a unei surori al/a copilului, înmatriculat/înmatriculată în unitatea de învăţământ la care se solicită înscrierea, părinte/tutore unic întreţinător de familie, existenţa unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului).
Pentru soluţionarea diferitelor situaţii legate de reînscriere/înscriere în unităţile de învăţământ preşcolar, inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti vor consilia şi sprijini părinţii, ţinând cont, cu precădere, de interesul educaţional al copilului, se arată într-o notă postată pe site-ul edu.ro.

Activitățile desfășurate de Liceul Teoretic Teiuș în cadrul Campaniei Globale pentru Educație, sub sloganul ”Votăm pentru educație!” marchează Săptămâna de Acțiune pentru Educație (4 – 10 mai 2015), care, în acest an, și-a propus să promoveze importanța dreptului la educație ca prioritate a comunității mondiale pentru perioada 2000 – 2030.
Vineri, ultima zi a campaniei în cadrul unității școlare, elevii din Liceul Teoretic Teiuș au luat parte la o sesiune de comunicări în cadrul căreia s-au aflat mai multe informații despre importanța accesului universal la educație și semnificația anului 2015 pentru șansa fiecărui copil de a beneficia de o educație de calitate și vizitarea expoziției de produse finale, realizate de-a lungul campaniei: machete ale omuleților care suțin educația (ciclul primar – siluete 3D realizate din carton cu mesaje pro educație) afișe cu mesaje care susțin educația (ciclul gimnazial) și prezentarea unor studii de caz, precum și a unor articole ce privesc școlarizarea copiilor la nivel mondial (clasele liceale), toate expuse în cadrul Centrului de documentare și informare.

Sesiunea de comunicări s-a realizat pe tema „Trimite-mi prietenul la școală!” în cadrul căreia s-au derulat următoarele momente: prezentarea Campaniei Globale pentru Educație realizată de Georgiana Bordianu, eleva în clasa a IX-a, aspecte incredibile în drumul spre educație, prezentare de articol, eleva Miclea Andreea, clasa a IX-a, rolul școlii în educația copiilor – text realizat de elevii clasei a V-a A, situații ipotetice pentru care unii elevi nu frecventează cursurile oferite de școală, în societatea românească actuală și discuții pe tema educației.
La activitatea finală au participat elevii Liceului Teoretic Teiuș, îndrumați de cadrele didactice ale unității școlare, precum și prof. Ioan Ardelean, fost parlamentar al României și dir. Octavian Mihai RUSU.

Un moment aparte în cadrul sesiunii de comunicări l-a constituit recunoașterea eforturilor depuse în procesul educațional de cadrele didactice ale Liceului Teoretic Teiuș și înmânarea diplomelor de participare la Simpozionul județean didactico-științific „Cadrul didactic, promotor al dimensiunii europene în educație” precum și a cărții cu ISBN 978-973-0-18304-7, în format electronic purtțnd același titlu.

Campania Globală pentru Educaţie este un eveniment desfăşurat anual, la nivel mondial, de o coaliţie de organizaţii neguvernamentale, sindicate şi grupuri de cetăţeni din întreaga lume iar, începând cu anul 2001, este coordonat în România de Organizaţia Salvaţi Copiii şi beneficiază de sprijinul unor importanţi parteneri – Ministerul Educaţiei şi Cercetării Știinţifice, Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională, Centrul pentru Educaţie şi Dezvoltare Profesională „Step by Step”, Asociaţia OvidiuRo, World Vision România, Roma Education Fund Romania, Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi – Învăţământ Preuniversitar, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi. Activităţile din acest an beneficiază de sprijinul financiar al Comisiei Europene, prin intermediul proiectului „Trimiteţi-mi prietenul la şcoală !”.

„Anul 2015 ne oferă șansa de a privi în viitor. În acest an, comunitatea mondială va stabili un nou cadru – atât pentru educație, cât și pentru dezvoltare sustenabilă. Acest nou cadru va da tonul și va stabili prioritățile pentru politicile și acțiunile autorităților din acest moment și până în anul 2030. Contextul creat ne responsabilizează, atât ca unitate școlară, precum și ca societate în susținerea accesului la educație” ne-a declarat prof. Marius Pintea, directorul adjunct al Liceului Teoretic Teiuș, Alba.

Fii la curent cu cele mai noi anunturi negociate.

Urmărește negociat.ro pe Facebook