Educatie

Proiectul „NECENZURAT” va fi implementat la nivel naţional, de către cei 94 de specialişti din cadrul centrelor de prevenire evaluare şi consiliere antidrog şi ai centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională, profesionişti formaţi de către Agenţia Naţională Antidrog în luna decembrie 2012.

„NECENZURAT” este un proiect de prevenire a consumului de droguri în şcoli, adresat adolescenţilor cu vârste între 12 şi 14 ani, având la bază modelul comprehensiv al influenţei sociale, proiectul fiind deja testat cu succes în 7 ţări europene. Obiectivul general al proiectului vizează formarea unor abilităţi de viaţă necesare luării unor decizii informate, corecte şi responsabile în legătură cu consumul de tutn, alcool şi droguri.

La nivelul judeţului Alba proiectul va demara în a doua parte a lunii februarie prin implementarea pilot a activităţilor la 2 clase de elevi din Liceul Sportiv Alba Iulia şi Colegiul Tehnic Dorin Pavel Alba Iulia, beneficiari fiind un număr de 42 de elevi precum şi  familiile acestora, şi constă în derularea a 12 lecţii tematice cu fiecare clasă de elevi şi a 3 sedinţe cu părinţii elevilor.

Pe lângă activităţile destinate elevilor, acest proiect are şi un modul adresat părinţilor, deosebit de util în realizarea unui parteneriat activ şi eficient între şcoală şi familie în educaţia antidrog a copiilor.
În etapa următoare a proiectului, specialiştii formaţi au misiunea să îl dezvolte, prin formarea cadrelor didactice. Astfel, până la sfârşitul anului şcolar 2013 – 2014, vor fi formaţi la nivel judeţean cel puţin 20 de de cadre didactice.

Aceste întâlniri se vor desfășura etapizat și vor avea drept principal obiectiv identificarea de soluții pentru problemele administrative ale unităților de învățământ preșcolar, școlar și liceal din Alba Iulia.

Astăzi conducerea Primăriei Alba Iulia a invitat pentru prima serie de astfel de discuții conducerea a 11 unități educaționale:

Colegiul Național Horia, Cloșca și Crișan, Colegiul Tehnic Al. Domșa, Colegiul Tehnic Apulum, Colegiul Tehnic D. Pavel, Școala V. Goldiș, Școala M. Eminescu, Școala I. Agârbiceanu, Școala A. Iancu, Gădinița 12, Grădinița 11 și Grădinița 13.

Tema centrală de discuții a fost cea de administrare: de la utilități la curățenie, de la pază la modul de organizare a activității de învățământ.

În general reprezentanții unităților școlare au semnalat insuficiența personalului pentru întreținere/curățenie cât și probleme legate de furnizorii de utilități (energie electrică și gaz metan): facturi a căror valoare a crescut foarte mult în urma unor intervenții ale furnizorilor în rețeaua unității școlare.

Au fost abordate și probleme investiționale aflate în curs de implementare sau necesare pentru anul în curs și anii viitori.

Întâlnirile de acest gen vor continua cu alți conducători de unități școlare, dar și cei care au fost deja prezenți pentru a se putea asigura un grad cât mai ridicat de confort în şcoli şi calitate în procesul administrativ.

Suntem interesaţi să avem unităţi educaţionale de prim rang atât în ceea ce priveşte pregătirea copiilor noştri, a educaţiei, cât şi al confortului şi dotărilor. Primăria este un partener de dialog al directorilor de şcoli şi un investitor direct în suportul tehnic necesar educării generaţiilor ce ne urmează. Nu tolerăm risipa, neglijenţa sau indolenţa administrativă pentru că aceasta se va răsfrânge în mod direct în calitatea actului educativ şi al comportamentului pe care copiii îl deprind la şcoală a declarat Voicu Paul, viceprimarul municipiului Alba Iulia.

Analiza situației administrative a unităților de învățământ a fost declanșată în urma inspecției derulate în week-endul trecut de către primarul Mircea Hava și viceprimarul Voicu Paul. Aceștia au constatat o serie de deficiențe în procesul de administrare a unităților de învățământ.

Recent s-a semnat contractul de finanţare între Primăria Alba Iulia şi Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale pentru construcţia Centrului de Consiliere şi Sprijin pentru Părinţi şi copii „Sfânta Maria”.

Centrul va fi construit pe amplasamentul fostei centrale termice CT5 de pe strada Arnsberg.

Centrul va dispune de o sală de primire, un birou de conducere, un birou pentru echipa pluridisciplinară, o sala multifuncţională, grupuri sanitare, centrală termică şi utilităţi aferente.

Durata prevăzută pentru execuţia acestui edificiu este un an de zile.

În următoarea şedinţă de Consiliu Local se va trece la aprobarea documentaţiei tehnico economice faza „documentaţie de avizare a lucrărilor de investiţii”.

Valoarea totală estimată a lucrărilor este de 162 709 euro.

Parcă văd tabloul: ședință de guvern, premierul copleșit de preocupare, oportunități de imagine pentru jurnaliști, declarația pătrunsă de înțelepciune. Nimic mai mult decât goană după imagine.

În octombrie 2012, doamnei ministru Ecaterina Andronescu i se atrăgea atenția că modificarea structurii anului școlar și diminuarea cu o săptămână a vacanței de primăvară creează dezechilibru între perioadele de învățare și cele de vacanță și îi dezavantajează pe cei mai buni dintre elevi, participanții la olimpiadele naționale.

Structura inițială a anului școlar 2012/2013 propunea următorul model: 15 săptămâni școală – 3 săptămâni vacanță – 12 săptămâni școală – 2 săptămâni vacanță – 9 săptămâni școală – vacanța de vară. Tradiția suprapunerii vacanței de primăvară cu sărbătorile pascale a fost imposibil de realizat în 2013 din motive obiective deci se impunea o rezolvare și pentru acest aspect. Nu voi fi ipocrită și voi recunoaște că și această structură a primit destule critici la momentul aprobării sale.

Deși public s-a oferit o soluție pentru a îndrepta situația creată prin modificarea structurii anului școlar, Ecaterina Andronescu nu a luat nicio decizie. Pentru exactitate, redau justificarea precum și soluția înaintată ministrului Andronescu:

„ (…) până în acest moment nu este precizată modalitatea în care se va organiza sistemul de învățământ preuniversitar în perioada sărbătorilor pascale, acest an școlar având particularitatea dispersiei în timp a datelor (exemplu: 5 mai și 31 martie). Argumentele soluției propuse de noi sunt: cadrele didactice pot planifica parcurgerea materiei de la început în cunoștință de cauză; părinții, cunoscând din timp programul copiilor, îl pot armoniza cu propriul program și nu în ultimul rând, sectorul turistic poate adapta și oferi celor interesați pachete de vacanță specifice perioadei.

În urma discuțiilor purtate cu elevi, părinți și cadre didactice, soluția de principiu identificată de noi, pe care o înaintăm ministerului și pe care credem că ar trebui să o adoptați în beneficiul tuturor, presupune acordarea, pe lângă zilele libere existente deja în mod tradițional (prima și a doua zi de Paște), a încă două zile libere. Spre exemplu, perioada premergătoare zilei de 5 mai are conform ordinului dumneavoastră următoare structură: miercuri,1 Mai – zi liberă, joi și vineri zile de școală. Noi propunem pentru zilele de 2 și 3 mai statutul de zile libere, în așa fel încât perioada cuprinsă între 30 aprilie și 7 mai să fie integral liberă.”

Citind recent că Agenția Națională a Agențiilor de Turism și Asociația Litoral – Delta Dunării au solicitat Guvernului României, premierului însuși ca zilele de 2 și 3 mai să fie zile libere la nivel național mi-am dat seama că există riscul ca sistemul de învățământ să fie tratat la pachet deși are particularitățile sale. Totodată am înțeles a nu știu câta oară că pentru unii decidenți argumentele financiare le bat la scor pe cele raționale. Foșnetul potențialilor bani stârnește decizia!

Mai contează oare o amărâtă de vacanță în conformitate cu specificul domeniului educațional, raportul efort/ efect în învățare sau egalitatea de tratament între confesiuni? Nici vorbă. Contează să creăm imaginea că premierul însuși se luptă precum eroul din poveste spre a smulge din ghearele balaurului încă 2 zile libere. Asta da sarcină pentru un premier!

Actualul ministru poate îndrepta lucrurile chiar de mâine. Poate emite din motive întemeiate un simplu ordin pentru sistemul pe care vremelnic îl păstorește. Pentru un ordin de ministru ai nevoie de voință și putință. Zilele de 2 și 3 mai 2013 pot deveni libere iar recuperarea acestora se poată face în mod intensiv sau cum se decide, în avans. Și asta pentru că vacanța de primăvară a fost făcută varză de doamna Andronescu și nu pentru că turismului îi e mai bine.

Ministrul Pricopie mai are încă timp să ofere tratament egal celor care sărbătoresc Paștele la finele lui martie. Cu siguranță propunerea ar obține acordul sindicatelor, reprezentanților părinților și al elevilor fără prea mare efort. Rămâne de văzut dacă pentru ministrul Pricopie domeniul pe care îl conduce contează prin specificul său aparte. Punctual, nu există decât două variante: ori își asumă un ordin, ori acceptă soluția prin ricoșeu.

Înțeleg că domnului ministru Pricopie nu-i place haosul. Foarte bine pentru început! Însă nu în a face declarații constă provocarea ci în a nu păstori haosul. Câteva gânduri ale dascălilor exprimate la momentul în care Ecaterina Andronescu a emis ordinul de modificare a structurii anului școlar îi vor fi de ajutor:

„ S-a gândit cineva la copiii care în „săptămâna altfel” merg la olimpiadele naționale? După atâta efort îi așteaptă cinci zile de vacanță și-apoi două luni și jumătate de școală…”
„ (…) o singură săptămână de vacanță?! (…) Apoi, un semestru care se întinde pe o perioada de peste 5 luni, aproape fără pauza – o săptămână de vacanță nu înseamnă mare lucru, nici pentru profesori, nici pentru elevi – pare de necrezut!
„ Structura a fost făcută la derută „pe genunchi” vor veni precizări mult mai târziu ….”
„ Au făcut atâtea zile libere cu diferite ocazii nu prea importante și această Sărbătoare de Paște nu merită?? Rușine….”
„ M-am lămurit: fiecare ministru vrea să „rămână în istorie” pentru ceva și, nu poate cu esența, încearcă cu aparența.”
„ Și totuși, până la urmă, care e structura anului școlar 2012-2013, cu 35 sau 36 săptămâni de școală?!!”
Câteva detalii pentru lămurirea elementelor care determină structura anului școlar ar putea fi utile celor interesați. Trecerea de la trimestre la semestre s-a realizat în 1998. Și totuși, organizarea pe semestre avea încă, în 2011, mai puțini susținători în sistem decât structura pe trimestre. Discuția cu privire la prima și ultima zi de școală rămâne mereu în coadă de pește. Pentru că am trecut de la 6 la 5 zile de școală pe săptămână și am dobândit 12 zile libere prin lege, multe cu efect în timpul săptămânii, păstrarea intervalului 15 septembrie –15 iunie nu mai este viabilă. Am fi țara cu cele mai puține zile de școală între statele europene. Și ce dacă, ar fi tentați să spună unii. Personal, nu aș fi de acord cu aceștia. Păstrarea vacanțelor de 2 și 3 săptămâni presupune fie să începi mai repede în septembrie fie să termini mai târziu în iunie. Pentru evitarea căldurilor din iunie ar fi de preferat debutul anului școlar mai aproape de 1 septembrie. Așa cum știți perioada 1-15 septembrie e însă mult apreciată de operatorii din turism. Un conflict de interese între domenii. Poate ar trebui tranșat odată și odată. Nu în ultimul rând ar trebui făcută clar demarcația dintre vacanțe ca perioadă de refacere și vacanțele din perioada sărbătorilor religioase. De ce? Pentru că sunt două lucruri diferite iar situația în care ele pot fi suprapuse este una fericită dar nu întotdeauna realizabilă.

În acest weekend au fost inspectate cinci licee şi scoli. S-au identificat o serie de aspecte privitoare la consumul de utilităţi pe perioada în care nu se desfăşoară activitate şcolară, igiena spaţiilor şi terenurilor aflate în administrarea unităţilor şcolare, deficienţe ale clădirilor cu potenţial de reparare imediat etc.

În linii mari concluziile au fost favorabile, dar din păcate s-au constatat şi realităţi ce nu fac cinste prestigiului dobândit de-a lungul anilor de colegii importante din Alba Iulia.

În aceasta perioada se întocmesc grafice de analiză a costurilor pentru utilităţi, consumabile, servicii etc. Se urmăreşte atingerea unui randament maxim în această privinţă pentru toate clădirile şi instituţiile aflate în subordinea Primăriei şi a Consiliului Local.

Vizita neanunţată de sâmbătă este practic o bază de observaţie vis a vis de modul în care se administrează unităţile de învăţământ, urmând să alimenteze dialogul pe care edilul şef îl va avea cu directorii în această săptămână (18-22 februarie).

Se vor urmări obiective de anvergură, dar se va face şi o analiză a viitoarelor normative pe care guvernul le va aplica (finanţarea per elev) şi în funcţie de care primăriile vor putea aloca bani şcolilor.

În cadrul acestor discuţii vor fi analizate aspect legate de buna funcţionare a grădiniţelor, şcolilor şi liceelor din oraş. Se urmăreşte în principal o prezentare a fiecarei unităţi de învăţământ cu nevoile imediate pe care aceasta le are, dar şi identificarea de soluţii pentru rezolvarea acestora.

De asemenea vor fi analizate obligaţiile ce revin din contractele de management pe care directorii unităţilor de învăţământ le au, probleme semnalate de către cetăţeni precum:

solicitările de bani adresate părinţilor pentru anumite reparaţii sau dotări

eficientizarea cheltuielilor administrative

discuţii legate de orarul instituţiilor de învăţământ

activitatea corpului medical arondat acestora

situaţia spaţiilor existente pentru organizarea în noul an şcolar a clasei zero

solicitări de finanţare pentru diverse proiecte educaţionale

Conform noului plan cadru al Ministerului Educaţiei Naţionale, pus în dezbatere până în data de 19 februarie 2013, elevii din clasele primare, a I-a şi a II-a, vor avea două ore de educaţie fizică, iar elevii claselor de a III-a şi a IV-a vor avea acelaşi număr de ore de sport şi o oră de ’’Joc şi mişcare‘’.

Consiliul Naţional al Elevilor, for consultativ al Ministerului Educaţiei Naţionale, îşi exprimă public susţinerea faţă de această modificare a planului cadru pentru învăţământul primar, respectiv introducerea mai multor ore de sport în programa şcolară. Conform statisticilor, ţara noastră ocupă locul al treilea în Europa la capitolul supraponderalitate, iar o astfel de măsură ar fi benefică pentru generaţiile viitoare.

Preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, Iulia Miron, declară: ’’Mișcarea este esențială pentru dezvoltarea copiilor, iar în România, din păcate, ne confruntăm cu o creștere a numărului de copii supraponderali. Pe lângă faptul că sportul echilibrează funcționarea întregului organism, acesta are rol în educarea și disciplinarea copiilor. Introducerea mai multor ore de sport pe săptămână pentru elevii din învățământul primar este o măsură necesară, însă, pentru ca orele să se desfășoare în condiții optime, trebuie investit în bazele sportive din untățile de învățământ.’’

Cu toate acestea, liderii elevilor din România atrag atenţia asupra faptului că unităţile de învăţământ trebuie să deţină baze sportive dotate corespunzător și spaţii exterioare în perimetrul şcolii pentru ca elevii să facă mișcare în aer liber. O soluţie în acest sens ar fi atragerea unor surse financiare extrabugetare, care să fie accesate de către unităţile de învăţământ din România.

Consiliul Judeţean al Elevilor Alba a început o campanie pentru asigurare a dreptului elevilor de a fi reprezentaţi în comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar de la nivelul unităţii şcolare conform legislaţiei în vigoare enunţată prin OMECT nr. 1409/29.06.2007.    Conform Strategiei Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului cu privire la reducerea fenomenului de violenţă în unităţile de învăţământ preuniversitar, anexă a ordinului mai sus menţionat, elevii de liceu au dreptul de a fi reprezentaţi de  2-4 elevi din clasele a IX –a – a XII-a /a XIII-a aleşi de Consiliul Şcolar al Elevilor din unitatea de învăţământ.

Deşi strategia şi ordinul de ministru sunt emise din 2007, la nivel naţional şi judeţean, acest drept al elevilor nu este respectat de majoritatea unităţilor de învăţământ preuniversitar liceal, de cele mai multe ori elevii neştiind nici măcar că există această comisie. De asemenea, mai există încă unităţi şcolare care nu-şi înfiinţează această comisie, iar dacă o înfiinţează, aceasta există doar scriptic, nu şi faptic.

Fenomenul de violenţă  creşte cu atât mai mult cu cât majoritatea unităţilor şcolare cu probleme trimit rapoarte eronate către Inspectoratele Şcolare Judeţene, rapoarte ce nu pot fi verificate punct cu punct datorită lipsei de resurse umane responsabile de această sarcină şi a unei metodologii clare de evaluare a activităţii şi a existenţei în primul rând a comisiilor şcolare de prevenire şi combatere a violenţei.

Consiliul Judeţean al Elevilor Alba face un apel public la conducerea unităţilor de învăţământ din judeţul Alba de a respecta legislaţia în vigoare şi de a se asigura de funcţionarea comisiei de prevenire şi combatere a violenţei la nivel şcolar, comisie în care să fie reprezentaţi şi elevii, beneficiarii direcţi ai educaţiei.

Creşterea calităţii educaţiei în România va începe cu adevărat doar atunci când toţi factorii implicaţi în acest proces vor respecta legea şi vorbim aici atât de elevi cât şi de profesori, părinţi şi autorităţi locale. Aceste comisii reprezentative şi de specialitate care ar trebui să funcţioneze în toate şcolile şi liceele din ţară, au rolul de a ajuta la democratizarea sistemului de învăţământ, de a asigura cadrul democratic în care elevii, profesorii şi părinţii  să ia cele mai bune decizii în folosul şcolii şi nu în ultimul rând au rolul de a antrena toţi factorii direcţi ţi indirecţi în actul educaţional. Regretăm că s-a ajuns la o „modă” din partea unor unităţi şcolare de a nu se asigura de funcţionarea acestor comisii şi că mai există directori care cred că doar un singur om poate decide pentru binele altor sute.  Cuvintele cheie pentru funcţionarea unui sistem educaţional  corect sunt comunicarea şi colaborarea iar reprezentanţii elevilor din judeţul Alba vor să colaboreze  cu profesorii şi părinţii pentru prevenirea şi combaterea fenomenului de violenţă, cu scopul de a crea din şcoală un loc sigur pentru elevi şi cadre didactice.„ a declarat Andrei Nicolae POPA, Preşedintele CJE Alba.

Totodată, trebuie să felicităm iniţiativa Inspectoratului Şcolar Judeţean Alba care şi în acest an s-a asigurat de funcţionarea comisiei anti-violenţă la nivel judeţean, facilitând ca toţi factorii direct şi indirect implicaţi în educaţia de la nivel judeţean să fie  reprezentaţi în această comisie în vederea elaborării, aplicării şi evaluării modului de îndeplinire a obiectivelor incluse în cadrul planului ISJ privind reducerea fenomenului violenţei în mediul şcolar.

Nu în ultimul rând, Consiliul Judeţean al Elevilor Alba îi asigură pe toţi directorii unităţilor de învăţământ  preuniversitar din judeţ de toată colaborarea şi sprijinul Consiliilor Şcolare ale Elevilor în vederea implementării unor activităţi de impact pentru elevi şi a unor proiecte menite să reducă acest fenomen al violenţei în şcoală care de multe ori poate să degenereze la fapte de ordin penal şi la  o denigrare a unităţii de învăţământ.

În cadrul acestor discuţii vor fi analizate aspect legate de buna funcţionare a grădiniţelor, şcolilor şi liceelor din oraş.

Se urmăreşte în principal o prezentare a fiecarei unităţi de învăţământ cu nevoile imediate pe care aceasta le are, dar şi identificarea de soluţii pentru rezolvarea acestora.

De asemenea vor fi analizate obligaţiile ce revin din contractele de management pe care directorii unităţilor de învăţământ le au, probleme semnalate de către cetăţeni precum:

solicitările de bani adresate părinţilor pentru anumite reparaţii sau dotări 

eficientizarea cheltuielilor administrative 

discuţii legate de orarul instituţiilor de învăţământ 

activitatea corpului medical arondat acestora

situaţia spaţiilor existente pentru organizarea în noul an şcolar a clasei zero 

solicitări de finanţare pentru diverse proiecte educaţionale

Întâlnirile se vor desfăşura etapizat, urmând să se stabilească în cursul zilei de mâine (15.02) un calendar în funcţie de priorităţile existente.

Fii la curent cu cele mai noi anunturi negociate.

Urmărește negociat.ro pe Facebook