DAN SIMEDRU: Preţul kilometrului de autostradă în România este şi de cinci...

DAN SIMEDRU: Preţul kilometrului de autostradă în România este şi de cinci ori mai mare ca în Bulgaria

Deputatul PNL de Alba, Dan Simedru, membru în Comisia de Transporturi din cadrul Camerei Deputaţilor, ne-a acordat un interviu în care ne-a vorbit despre Masterplanul General de Transport al României, de felul în care ministrul Ioan Rus a fost urecheat la Bruxelles dar şi de modul în care se lucrează la autostrada Sebeş-Turda pe teritoriul judeţului Alba.

- Domnule deputat Dan Simedru sunteţi membru în Comisia de Transport din Camera Deputaţilor, ce ne puteţi spune despre deja celebrul Masterplan de Transport?

– DAN SIMEDRU: Acest masterplan a fost adus de trei ori în faţa Comisiei de Transport şi Infrastructură a Camerei Deputaţilor şi al Senatului. Vă pot spune că realizarea masterplanului a pornit în 2012 când a fost selecţionat consultantul, că acel caiet de sarcini a fost conceput de ministrul de atunci, Alexandru Nazare. Ideea este că, consultantul în timpul guvernări in Ponta a întârziat nepermis de mult termenul de predare. Era prevăzut pentru 2014, iată că suntem în 2015 şi abia acum discutăm de finalizarea masterplanului.
Nu cred că cei de la ministerul Transporturilor au fost suficienţi de transparenţi. Sunt foarte multe semne de întrebare despre acest proiect al României. Comisarul european, Corina Creţu, care se ocupă de dezvoltare regională a fost cea care a fost sesizată de câţiva deputaţi din Comisia de Transporturi, printre care şi eu, de lipsa de transparenţă a ministerului şi că acest masterplan nu este discutat şi transparent suficient. Dacă îl ascunzi într-un colţ al site-ului ministerului nu ete transparenţă ci doar o mimare a ei.
În primă fază am susţinut acest masterplan, cunoscându-l pe Ioan Rus în diverse ipostaze, având mare încredere în Ioan Rus, fiind ardelean de al nostru şi va reuşi să aducă mai multă eficienţă în acest minister. Cred că domnul ministru este depăşit de situaţie şi cred că a fost pus într-un turn de fildeş înconjurat de câţiva şmecheri care i-au adormit vigilenţa şi care l-au adus în această situaţie să vină de la Bruxelles cu masterplanul neaprobat, trimis acasă ca un elev cu lecţiile nefăcute să le mai facă odată.
Sunt multe lucruri nelămurite. Primul câştig este că autostrada Sibiu-Piteşti a venit pe primul loc şi nu mai e la coadă. Ce m-a şocat este că autostrada de la Bacău-Roman-Paşcani este pe locul 2. O autostradă care practic, după părerea mea, care leagă două oraşe care nu au pondere mare în economie în loc să se facă ca prioritate ce a propus PNL, o autostradă care să lege practic Moldova de Europa, pornind de la Iaşi, trecând Carpaţii, la Târgu Mureş şi apoi spre Borş ca să meargă spre Ungaria.
Acest element strategic de a conecta între ele provinciile româneşti între ele lipseşte din acest masterplan. Vreau să vă spun că domnul ministru a spus că sunt toate şi autostrada de la Iaşi la Târgu Mureş. Poate sunt, dar toate sunt proiectate după 2020-2025-2035. Dacă noi discutăm de atât de mulţi ani lucrurile nu sunt serioase.
În România preţul per kilometru de autostradă ajunge şi la 21,7 milioane euro

- Aţi declarat într-o conferinţă de presă că, kilometrul de autostradă în România este şi de trei-patru ori mai scump ca în Bulgaria. Care este cauza?

– Ştim cu toţii că acest km de autostradă a dat mari bătăi de cap în România. Avem autostrăzi care au costat mult dar şi prost făcute. Ce m-a deranjat în masterplan, în sfârşit a venit domnul Rus şi cu proiecţiile financiare care nu erau până acum, este că cei de la ministerul Transporturilor au venit tot asemenea preţuri care sunt şocante pentru mine. Vă dau un exemplu: Preţul pe kilometru de autostradă în zona montană este de 21, 7 milioane de euro per kilometru. Vreau să vă spun că vecinii noştrii din Bulgaria că pe autostrada A 3, Struma se numeşte, unde au peste 60 km în zona montană, au avut preţul de 4,3 milioane euro per kilometru. Deci noi discutăm de preţuri de cinci ori mai mari decât în zone similare cu ale noastre. În Bulgaria preţul per kilometru, la autostrada A 1 Tracia, a fost licitat la 2,1 milioane euro per kilometru iar pe A 2, 2,8 milioane euro per km.
Sunt convins că undeva e ceva îngrijorător. Nu cred că trebuie să ne gândim la preţuri normale în România. Va trebui să spunem un nu ferm acestor exagerări financiare. Acest masterplan nu este ok deloc la costurile financiare. Cred că vom merge la Bruselles cu temele nefăcute şi vom fi ca în 2004 când Năstase a negociat intrarea noastră în UE, fiind acceptaţi dar ca şi codaşii clasei, ca şi cetăţeni de mâna a două.

- Ce se mai aude de autostrada Sebeş-Turda? Am văzut că în zona Clujului lucrările evoluează mult mai repede ca pe teritoriul judeţului Alba?

– Aveţi dreptate. Depinde de constructori, ştiţi că au fost două tronsoane licitate separat, au constructori diferiţi. Cred că aici ministerul Transporturilor, CNADNR ar trebui să acţioneze, să îi întrebe pe constructori de ce cei din judeţul Alba nu îşi fac datoria, de ce nu sunt în termen şi să ia toate măsurile. Trebuie să ştiţi că noi prindem ultima sută de metri. Deci banii ăştia trebuie cheltuiţi. Nu o să reuşim să îi cheltuim: O să fie o mare problemă. Noi trebuie să înţelegem că această autostradă se lucrează pe exerciţiul financiar de implementare 2007-2013 şi am primit de la UE să devansăm şi să mergem încă doi ani, până la finele lui 2015 cu lucrările acestui exerciţiu financiar. Dar dacă mergem în ritmul pe care mi-l spuneţi este îngrijorător. Mi-am propus să merg pe aceste şantiere şi să întreb de ce nu merge treaba şi apoi să întreb la ministerul Transporturilor cum monitorizează această activitate.

- Cum vi se pare termenul de finalizare al acestei autostrăzi, vara lui 2016, cum s-a auzit în declaraţiile autorităţilor?

– Nu cred că este un termen nerealist. Dacă noi am fi într-o ţară serioasă din UE termenul mi s-ar fi părut normal şi firesc. Fiind în România vă înţeleg că aveţi suspiciuni. Şi eu am suspiciuni, dar nu prea avem de ales pentru că dacă noi nu cheltuim banii până la respectiva dată noi ne vom trezi fără bani şi va trebui să suportăm de la bugetul de stat, iar bugetul de stat nu are banii pentru această autostradă. Îi are doar parţial, cât să plătească cota de finanţare. Va trebui să nu ne mai permitem să dormim ci să fim pe fază.

- Vă mulţumesc.

– Si eu vă mulţumesc.

Comentarii

Comentarii

Fara Comentarii

Lasa un raspuns