Cinematografele Dacia și Columna ar putea să ajungă în proprietatea Primăriei Alba...

Cinematografele Dacia și Columna ar putea să ajungă în proprietatea Primăriei Alba Iulia şi a CJ Alba

MF3-1122În numărul 2 al Ziarului Apulum întrebam autorităţile pe când se va reabilita, moderniza şi digitaliza cinematograful Dacia din Alba Iulia.

Iată că după aproximativ o lună de la publicarea acestui material Florin Roman – vicepreşedintele Consiliului Judeţean Alba ne-a răspuns printr-o postare pe pagina sa de Facebook:

Am obţinut acordul domnului ministru al Culturii, în ceea ce privește trecerea cinematografelor Dacia şi Columna din Alba Iulia către CJ Alba şi primăria Alba Iulia. Prin urmare am discutat cu președintele Dumitrel să-i informăm pe cei de la primărie. 

Ideal ar fi ca fiecare din cele două instituții să preia câte un cinematograf. Noi de la CJ Alba vom solicita cu siguranță trecerea unui cinematograf la CJ Alba.„, a declarat vicepreşedintele Consiliului Judeţean Alba – Florin Roman

În 26 martie 2013 deputaţii au respins OU 47/2011 dată de Guvernul Boc si astfel cinematografele de stat şi grădinile de vară vor fi transferate la primării. Pentru mai multe detalii întraţi aici şi aici!

Vă prezentăm mai jos un material apărut în numărul 2 al Ziarului Apulum (11-17 Martie)

Cinema Dacia se află într-o stare jalnică. Întrebăm autorităţile: Pe când se va reabilita, moderniza şi digitaliza acest cinematograf?

Statul Român prin Minsterul Culturii şi Patrimoniului Naţional deţine în proprietate publică un număr de 33 de săli şi grădini de cinema, aflate prin efectul Legii 39/2006 şi a OUG 47/2011 în administrarea RADEF RomâniaFilm.

După 1989, Guvemul României nu a alocat niciodată fonduri pentu reabilitarea, modernizarea şi retehnologizarea sălilor şi grădinilor de cinematograf. Anual, numărul de spectatori care vizionează film în cinematografele din România a crescut, ajungând ca la nivelul anului 2010, media de frecvenţă naţională pe locuitor să ajungă la 0.30.

Prin Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC), organism de gestiune a fondurilor necesare producţiei de film românesc, precum şi de finanţare a manifestărilor cu caracter cinefil, Statul Român acordă anual co-finanţarea producţiilor cinematografice româneşti.

Din totalul filmelor româneşti produse cu sau fară sprijin din partea CNC, doar 20% rulează în multiplexuri, cu menţiunea că nu stau în difuzare mai mult de 2-3 zile, datorită faptului că nu fac rating, mai concret, nu fac încasări mulţumitoare pentru operatorii privaţi ai multiplexurilor.

Din totalul filmelor româneşti produse cu sau fără sprijin din partea CNC, 100 % rulează în sălile RADEF RomâniaFilm, cu menţiunea că stau în difuzare minim 7 zile, indiferent de rezultatele financiare/încasări.

Preţul mediu al unui bilet de film în România este de 17,15 lei/spectacol, în timp ce preţul maxim al unui bilet în sălile RADEF RomâniaFilm este de 15 lei/spectacol pentru film 3D, iar preţul mediu este de 7,37 lei.

Acest preţ reliefează componenţa socială a sălilor de cinematograf din reţeaua RADEF, care, în anumite cinematografe şi la anumite spectacole permite accesul gratuit persoanelor cu handicap, pensionarilor şi copiilor până în 14 ani, iar studenţilor le acordă o reducere de 50% din preţul bilelului.

Trebuie menţionat faptul că de la preluarea mangementului de către actuala conducere, s-au plătit către bugetele de stat datorii în valoare de 115 miliarde de lei vechi, s-au redeschis 3 cinematografe, s-au reabilitat, modernizat şi digitalizat 4 săli de cinema, s-au deschis 5 săli de Caffe Cinema 3D şi s-a adus Regia la un procent de profitabilitate în anul 2011 de 60% faţă de 20% în anul 2009.

Conform calculelor printr-o subvenţie de minim 5 milioane de euro, acordată RADEF prin Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, s-ar putea reabilita, moderniza şi digitaliza un număr de minim 12 săli de cinenematograf, care ar aduce un plus de vizitatori de aproape 300 % din numărul actual de cinefili.

Prin Programul Media al Uniunii Eurupene, RADEF ar putea accesa fonduri europene în valoare de 75000 euro/cinematograf, sumă alocată special pentru achiziţia de aparatră digitală (proiector digital 2D şi 3D, precum şi sunet dolby digital), in condiţiile în care Regia ar dispune de fondurile necesare amenajării sălii.

Conform cerinţelor Uniunii Europene, până în 2014, România trebuie să digitalize toate sălile de cinema existente, ceea ce se poate realiza doar prin intervenţia Guvernului, întrucât Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional nu are fonduri dedicate, iar RADEF RomâniaFilm este, după cum se ştie, o regie autonomă, care nu primeşte subvenţii de la stat şi nu dispune de sumele necesare.

Mai trebuie menţionat faptul că o mare parte dintre cinematografele RADEF RomâniaFilm se află în localităţi unde nu există săli de spectacol pentru altfel de manifestări culturale, iar prin reabilitarea acestora se vor crea săli multifuncţionale, în care vor putea fi vizionate atât filme, cât şi spectacole de teatru, muzică, dans, vor putea fi organizate conferinţe, workrshop-uri, etc.

O subvenţie acordată de Guvemul României, în cuantum de minim 5 milioane de euro, ar permite RADEF sa acceseze fonduri europene în valoare de minim 1 milion de euro şi să reabiliteze minim 12 săli de cinema, în special în localităţiile unde nu sunt deschise în prezent mall-uri dotate cu săli multiplex.

Reabilitarea cinematografelor din reţeaua RADEF ar permite, social vorbind, accesul la cultură, drept garantat prin Constituţia României.

Starea actuală a Cinematografului Dacia

Capacitate sală: 344 locuri. Anul de dare în funcţionare: 1978. Populaţie localitate: 58.681. Nr. de spectatori în 2010: 1.614. În cursul anului 2010, Caravana Cinematografică „Filmul românesc accesibil tuturor” a înregistrat în doar două zile un număr de 663 de spectatori. Mall cu multiplex: NU. Renovat: NU.

Singura sală de cinema existentă în Alba Iulia. Suma estimativă necesară reabilitării şi digitalizării sălii: 250.000 de Euro. Posibilităţi de creştere: renovarea sălii ar duce la o creştere de cel puţin 300% a numărului de bilete vândute.

Prin reabilitarea şi digitalizarea sălii de cinema Dacia din Alba Iulia, având în vedere faptul că nu exista mall cu multiplex s-ar putea depăşi media naţională cu un procent estimat de peste 200%.

La cinematograful Dacia încă se mai difuzează filme, deşi nu toţi locuitorii din Alba Iulia sunt la curent cu acest fapt.

Uneori sala e aproape goală sau nu se difuzează filmul decât dacă sunt cumpărate minimul de patru bilete necesare pentru a porni filmul.

Deşi pentru a vedea un film la cinematograful din Alba Iulia este nevoie de un echipament „obligatoriu” (geacă, căciulă, mănuşi, pătură şi un termos cu ceai sau cafea) recordul de spectatori a fost de 47 de persoane la filmul Taken 2: Teroare în Istanbul.

Din păcate, albaiulienii nu au fost interesaţi de filmele de succes. De exemplu la 007 Skyfall au fost doar 40, Hotel Transilvania: 28 iar la Upside Down (Între două lumi): 30.

performante ClujE trist că am ajuns să asistăm la dispariţia unei lumi şi la apariţia alteia, mai rea, mai nebună.

Evoluţia nu înseamnă neapărat paşi în mai spre bine. Nu cu multă vreme în urmă Cinematografia Română exista.

Exista în toate aspectele ei. Acum e pe cale de dispariţie şi ceea ce mi se pare trist, este să constat cât de puţine persoane se implică în cauza pe care a pornit-o Directorul General al Radef Dl. Iuraşcu de a salva ce se mai poate salva, de a ridica ce se mai poate ridica.

Nepăsare. Asta e legea sub care am ajuns să trăim. Nepăsare. Cu foarte multă tristeţe, Florin Piersic„, a declarat Florin Piersic în noiembrie 2012 când era în desfăşurare protestul organizat de RomâniaFilm sub sloganul: Stopaţi jaful cinematografelor.

Trei ani şi jumătate de mandat ca director general al RomâniaFilm înseamnă pentru mine o perioadă de realizări majore şi de bucurii sufleteşti pe care nu le pot exprima în cuvinte.

Cum s-ar putea descrie bucuria pe care am trăit-o in 26 ianuarie 2011, când cinematograful „Republica” din Cluj a primit numele gigantului cinematografiei româneşti Florin Piersic?

Cum ar trebui să se scrie cuvântul „lacrimi” pe care Florin le-a lasat pe umărul meu, spunându-mi că „după părinţii mei, care mi-au dat viaţă, tu ai făcut cel mai frumos gest pentru mine” ?

Ce hârtie ar putea suporta starea de leşin care a cuprins-o pe doamna Draga Olteanu Matei, pe scena cinematografului „Dacia” din Piatra Neamţ, când am anunţat-o că m-am hotărât să reabilitez sala şi să se numească „Cinema Draga Olteanu Matei” ?„, a declarat în noiembrie 2012, Marius Cristian Iuraşcu, director general RADEF RomâniaFilm.

Regia Autonoma a Distribuţiei şi Exploatării Filmelor RomâniaFilm intenţionează, împreună cu Guvernul României şi actuala conducere a Ministerului Culturii, în cursul anului 2013, să modernizeze, să digitalizeze şi să rebrănduiască sălile de cinematograf „Dacia” din Piatra Neamţ – Draga Olteanu Matei, „Modern” din Piteşti – Sebastian Papaiani, „Patria” din Craiova – Amza Pellea, „Arta” din Sibiu – Ion Besoiu, „Porţile de Fier” din Turnu Severin – Geo Saizescu şi „Patria” din Bucureşti – Toma Caragiu.

De asemenea, se vor reabilita, moderniza şi digitaliza complexul „Dacia” din Bistriţa, împreună cu Consiliul Judeţean Bistriţa, sala „Flacăra” din Hunedoara, împreună cu Primăria şi Consiliul Local Hunedoara şi sala „Dacia” din Galaţi, împreună cu Primăria şi Consiliul Local Galaţi.

Ca ultim bastion al rezistenței în acest sens, vă recomandăm să urmăriți lupta entuziastă dusă pe Facebook de Marius Paul, inițiatorul paginii Salvează Cinematograful Dacia din Alba Iulia, pagină creată în 19 octombrie 2012.

Comentarii

Comentarii

Fara Comentarii

Lasa un raspuns