Cel mai bun operator de telefonie mobilă din România în 2017

Cel mai bun operator de telefonie mobilă din România în 2017

voteazăSondajul ”Cel mai bun operator de telefonie mobilă din România în 2017” s-a desfășurat online, în perioada 15 noiembrie 2017 – 10 ianuarie 2018. La el au participat peste 3000 de respondenți, toți fiind utilizatori de Facebook. Participarea a fost liberă, anonimă și nerenumerată, fiecare persoană putând să acceseze doar o singură dată chestionarul.

Prin acest sondaj de opinie TeleCompar și-a propus să afle cine merită, în opinia generală a consumatorilor de produse telecom din România, titlu simbolic de ”Cel mai bun operator al anului”. Astfel, acest sondaj reflectă strict percepția consumatorilor asupra serviciilor oferite de operatorii de telefonie mobilă din România și nu se bazează în vreun fel pe datele statistice publicate de către fiecare operator în parte sau de către ANCOM.

pie-chart

Încă de la prima întrebare a chestionarului – ‘’Care este operatorul tău de telefonie mobilă?’’ , răspunsurile indică o diferență semnificativă față de rapoartele oficiale din vara anului trecut ale marilor operatori de telefonie. Din cifrele prezentate în Ziarul Financiar rezultă o cotă de piață de sub 13% pentru Digi Mobil, mai mică decât cea a Telekom, însă sondajul nostru plasează Digi pe locul trei, cu 26.7% cota de piață, la o diferență foarte mică de Vodafone, cu 27.7%. O creștere de aproape 15 procente pt Digi, reflectată în mod evident și în cifrele celorlalți operatori: atât Orange, cât și Vodafone și Telekom pierd câte cel puțin 5%. Faptul că Digi este pe primul loc în ultimii ani din punct de vedere al creșterii cotei de piață nu este o noutate, ceea ce surprinde însă este proporția destul de mare a creșterii, chiar dacă acestea nu sunt cifre oficiale.

pie-chart-1-1

Se observă și o diferență semnificativă între gradul mediu de satisfacție față de acoperirea națională și viteza de navigare pe net (ambele au obținut 4.2 din 5) și gradul mediu de satisfacție față de ofertele de reînnoire a abonamentului (3.6 din 5), serviciul de relații clienți (3.9 din 5) și ofertele de roaming (3.8 din 5). Aceste cifre se referă la numărul total de respondenți și sunt valabile pentru toți operatorii. Cu alte cuvinte, consumatorii de servicii telecom apreciază ca bune sau foarte bune performanțele tehnice ale rețelelor, dar nu sunt la fel de mulțumiți de ofertele comerciale ale acestora și nici de serviciile de suport tehnic.

pie-chart-2-1

Câștigător la impresia artistică

Sondajul se referă însă la cum sunt percepuți operatorii de telefonie în piață, iar la acest capitol se pare că Vodafone poate fi considerat operatorul anului. La întrebarea “Dacă ar trebui să îți schimbi operatorul de telefonie, ce rețea ai alege?”, utilizatorii Vodafone au fost cei care și-au declarat cel mai puternic iubirea eternă și au răspuns în proporție de 49.8% cu “Nu aș vrea să schimb rețeaua pentru nimic în lume!”, față de doar 42.7% Orange. De asemenea, la aceeași întrebare, din numărul total de respondenți, 16.9% ar alege Vodafone, față de doar 13.8% Orange. Vodafone este pe primul loc și la gradul de satisfacție al utilizatorilor față de acoperirea națională, calitatea semnalului și viteza de navigare pe internet.

pie-chart-4

Cel mai ieftin vs Cel mai bun

Vodafone este perceput și ca având a doua cea mai bună ofertă de pe piață la ora actuală (27% dintre respondenți), după Digi Mobil, care câștigă detașat la capitolul acesta, cu 35.2%. De altfel, Digi este în mod evident perceput ca operatorul cu cele mai mici prețuri și cele mai competitive oferte. Doar 2.7% dintre utilizatorii Digi consideră că plătesc prea mult în comparație cu utilizatorii altor rețele, în timp ce 68.9% dintre ei consideră că plătesc puțin comparativ cu alți utilizatori care au aceleași beneficii. Imaginea Digi de ‘’cea mai ieftină ofertă’’ este bine împământenită în opinia generală, drept dovadă ea se extinde în mod eronat asupra tuturor ofertelor operatorului. Astfel, la întrebarea “Cum ți se par prețurile telefoanelor la abonament din oferta operatorului tău?”, 33.8% dintre utilizatorii Digi consideră că prețurile sunt mai mici decât ale concurenței, fapt infirmat însă de realitatea pieței: Digi vinde telefoanele la un preț unic, fără să ofere reduceri în funcție de valoarea abonamentului, cum fac ceilalți operatori.

La polul opus se află Orange, perceput ca fiind operatorul cu prețuri peste medie: aproape 24% dintre utilizatorii săi consideră că prețurile telefoanelor la abonament din oferta Orange sunt prea mari în comparație cu ceilalți operatori, o impresie care poate fi ușor infirmată cu o simplă căutare – dintre operatori, Orange are de obicei cele mai competitive prețuri la telefoane. Cu toate acestea, utilizatorii Orange consideră în proporție de 32.2% că plătesc prea mult pentru serviciile de telefonie, față de utilizatorii altor rețele. La întrebarea de 100 de puncte – “Cât de mulțumit ești de serviciul de Relații Clienți al operatorului tău?” , Orange obține totuși un scor bun, peste Vodafone și Telekom. Digi obține cea mai mare medie la întrebarea “Cât de mulțumit ești de ofertele de Roaming ale operatorului tău?”, în condițiile în care Digi Mobil este singurul operator care încă nu oferă aceleași beneficii în spațiul UE că și în țară.

Lipsă de informare și dragoste pentru culori

Concluzia principală a sondajului este că utilizatorii de servicii de telefonie nu sunt suficient de bine informați, dar sunt foarte înverșunați atunci când își susțin operatorul. Astfel, percepția consumatorului este influențată în mare măsură atât de ideile preconcepute deja existente în piață (de genul ‘’Digi are cele mai mici prețuri’’ sau “Orange are cele mai mari prețuri”), cât și de atașamentul față de propriile ‘’culori’’. Clienții Digi sunt atât de fideli rețelei lor încât consideră că Digi are cele mai bune oferte la telefoane sau cele mai bune oferte de roaming, deși aceste lucruri nu sunt adevărate. Doar 15.8% din numărul total de respondenți consideră că Telekom are cea mai bună ofertă de pe piață la momentul actual, cel mai mic scor dintre cei patru mari operatori. Asta deși în perioada în care a fost realizat sondajul oferta Telekom include internet 4G nelimitat pentru toate abonamentele sale, o oferta care ar putea fi ușor considerată că fiind ‘’cea mai bună de pe piață’’. De asemenea, peste 32% din numărul total de respondenți nu sunt la curent cu prețurile telefoanelor din oferta operatorului lor.

Puteți vedea rezultatele complete ale sondajului aici iar pentru o exemplificare a bătăliei care se duce pe piață telecom din România și a înversunării utilizatorilor, puteți citi cele peste 200 de comentarii de la postarea de pe Facebook.

Opiniile se împart între cei care se grăbesc să își laude operatorul, cei care își strigă nemulțumirea față de actualul sau fostul operator și cei care îi hulesc pe toți operatorii deopotrivă.

Dacă doriți să vedeți răspunsurile defalcate pentru fiecare operator puteți să ne scrieți la contact @ telecompar.ro .

La sondaj au raspuns peste 3000 de persoane, astfel (valori procentuale):

Grupă de vârstăFemeiBărbați
13-176.9111.78
18-247.8410.98
25-344.7912.28
35-442.9914.65
45-543.139.69
55-642.496.20
65+1.584.69

Comentarii

Comentarii

Fara Comentarii

Lasa un raspuns